Inlägg från: ellysmom |Visa alla inlägg
  • ellysmom

Men alltså, nu när man tittar på en 27 tums skärm så ser man ju stenen typ 100 ggr större än i verkligheten. Inte sjutton ser man de där inneslutningarna när den äl sitter i en ring??? Då får man ju ha lupp?!

• ellysmom

Och vad tar era guldsmeder för att göra själva ringen? Funderar faktiskt på att slå till på en sten. Just köpt dator nu så min jättesten är det ajöss med. Lite surt men oj så skönt emd ny dator ändå.

• ellysmom
    elijongbg skrev 2013-12-06 17:16:49 följande:
    Helt ärligt tycker jag att det var lite dåligt utbud just nu på JA, iaf med de kriterierna jag hade valt själv. Den bästa som finns där just nu tycker jag är denna:

www.jamesallen.com/loose-diamonds/cushion-cut...

H är helt okej i färg tycker jag, men det är ju du själv som avgör hur lågt i färg du vågar gå.
    Jag gillar inte när de är så kvadratiska som den du visader där. Vill som sagt ha lite mer åt det rektangulära hållet.

Sen letade jag på JA bara för att det var den enda sidan jag visste om där jag kan få se allt och där de har mer utbud. Kollade GOG oxå men det fanns inte så mycket att välja på i min nya lilla budget.

Jag hade ju en 1.13ct hemma som min guldsmed tagit hem till mig. Den var H och jag tyckte den var lite väl varm i färgen eftersom jag har River stenar i övrigt. 
  • ellysmom
    zero skrev 2013-12-06 17:17:40 följande:
    Fast det stämmer inte. Vs2 inneslutningar kan sitta både i sidan och mitt i bordet medans alla :1or kan sitta mitt i bordet eller ute i kanten. Dvs samma grej, olika storlek och omfattning gällande inneslutningar.
    Min guldsmed har pratat om svart och vita inneslutningar. Han menar att så länge de är vita så är det mycket svårare att se utan lupp.
    Jag undrar dock om det är dem man ser på tex JAs sida? En del stenar har ju "en massa svart" i sig jämfört med de andra som är mycket ljusare, vitare etc? Vad ska man tro?
    Det är detta som gör mig så tveksam till att köpa online. Jag vill inte bli lurad liksom. 
  • ellysmom
    elijongbg skrev 2013-12-06 17:21:23 följande:
    2-4000 + material. Beror ju lite på hur många klor etc.
    har du en guldsmed i Gbg? Jag gör min hos Nordstans Guld.
  • ellysmom
    zero skrev 2013-12-06 17:23:58 följande:
    Ellysmom: Generellt så har du  givetvis rätt att i stenarna på de flesta ställen är extremt förstorade.
    men gällande vissa typer av inneslutningar så går det att se med blotta ögat även i en vs-sten. Så om du känner dig osäker, så extrakolla.

Jag kollade runt på lite olika ställen här och var i landet. priset jag fick för solitär ringar på 2mm var allt från 4500kr till 7500kr inklusive fattning av sten. (Jag vet att du ska ha en bredare ring dock).

Skönt att du har en ny dator iaf :) 
    ok! Men hur kan jag kolla det innan jag köper då? De skickar ju då hit den och s åfår jag väl dubbelkolla den innan den fattas in eller hur ska jag göra?

• ellysmom
    zero skrev 2013-12-06 17:23:58 följande:
    Ellysmom: Generellt så har du  givetvis rätt att i stenarna på de flesta ställen är extremt förstorade.
    men gällande vissa typer av inneslutningar så går det att se med blotta ögat även i en vs-sten. Så om du känner dig osäker, så extrakolla.

Jag kollade runt på lite olika ställen här och var i landet. priset jag fick för solitär ringar på 2mm var allt från 4500kr till 7500kr inklusive fattning av sten. (Jag vet att du ska ha en bredare ring dock).

Skönt att du har en ny dator iaf :) 
    Eller hur! Nu ska jag bara vänta på att den blir klar oxå. Men sen kommer är spruta kreativitet! Tjoho för nya datorer! Denna ska hivas från balkongen!
  • ellysmom
    elijongbg skrev 2013-12-06 17:30:38 följande:
    Japp det var det ungerfärliga priset jag fick på Nordstans guld när jag värderade min sten. Min kompis är guldsmed så hon gör den för i princip bara materialkostnad;)
    ok! Va bra! När var detta och var det Christian som hjälpte dig? Litar bara på honom och Erika.
    Värderade han din sten oxå? Sa han om det var ok med honom? 
  • ellysmom
    elijongbg skrev 2013-12-06 17:30:38 följande:
    Japp det var det ungerfärliga priset jag fick på Nordstans guld när jag värderade min sten. Min kompis är guldsmed så hon gör den för i princip bara materialkostnad;)
    Och såklart, blev din sten värderad till vad du faktiskt betalat?
Svar på tråden Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?