Oj oj, vilken tur att det "bara" var ringen som tog stryk! Det är klart, det är ju en betydelsefull ring, men fingret är trots allt viktigare. Bra att det löste sig, och ringen blev jättefin!
Jag tycker soliärer där stenen "står upp", alltså sträcker sig en bit utanför skenan, är fina men otroligt opraktiaka. Har en sådan, inte (förlovnings- eller vigselring) som jag sällan använder för att den är så opraktisk. Det är mycket bättre att stenen är i jämnhöjd eller lite nere i skenan. Men det är ju min uppfattning, naturligtvis finn det de som tycker annorlunda och jag säger inte att de har fel. Man måste ju kunna tycka olika! Och de kan ju vara otrroligt vackra även om de är opraktiska!
När jag var gift första gången för drygt 20 år sedan (yepp, jag är en gammal tant ) råkade jag ut för en "ringolycka". Min vigselring var i ungefär den stil som bilden jag länkar till
www.dahlstromsguld.se/sv/produkter/flemming-signo.html (jag vet inte hur man lägger upp bilder, uräkta). Det var som en fransk lilja med diamanter på den, och lijlan sträckte sig över förlovningsringen en bit (hoppas alla förstår hur jag mnar!). Jätetjusigt tyckte jag!
På den tiden jobbade jag i en ICA-affär och en dag fastnade något i rullbandet för en kund. Jag klev upp och hjälpte henne och fick loss vad det nu var. Jag passade på att rensa där när jag ändå höll på, och då kom en jobbarkompis till mig och tog "min" kassa och startade rullbandet. Min ring fastnade, "liljan" böjdes upp och diamanterna flög åt alla håll. Jag blev rätt sur på min jobbarkompis, det var förstås inte kul att få sin ring förstörd så där. Men hon hade ju inte gjort det med flit, bara av obetänksamhet, och hon hade väldigt dåligt samvete efteråt.
Jag skadade fingret lite grann, fick som skrapsår där ringen satt, men det var ju inget.
Ringen var försäkrad så jag fick den lagad. Guldsmeden lödde också ihop mina ringar så att det inte sulle hända samma eller liknande saker igen.
Helt OT måste jag säga att jag verkarjag ha otur med mina ringar. Under mitt första äktenskap hände det där, som förvisso gick att åtgärda lätt men det var ju ändå tråkigt, och nu har jag blivit bestulen på eller tappat mina ringar. Jag kanske inte skulle ha några ringar...