• bjornsva

Diamantring från Groupon (länk i tråden)

Jag kom av en ren slump in på Groupon idag och hittade denna diamantring med "82% rabatt".
    http://www.groupon.se/deals/hela-sverige/gg-victoria-s-candy-1-1/30183023

Totalt 0.75 karat sett till alla stenar på ringen. Jag är dock skeptisk till köp från Groupon sedan tidigare så jag ville höra med er experter om det är ett bra pris. Jag vet att en ring på 0.75 karat, sett till EN sten är värd betydligt mer än dessa småstenar.

Vad tror ni denna ring skulle kosta hos valfri juvelerarbutik här i Sverige? 

• Svar på tråden Diamantring från Groupon (länk i tråden)
  • meandmylove

Det står inte hur många stenar det är, den är gjord i silver så om du vill ha den hela livet är ju inte hållbarheten superbra. Jag tror inte den skulle vara sjukt mycket dyrare i butik men allt beror ju på antalet stenar också. Mindre stenar, mindre totalt värde.

• zero

Det är ju inte bara total carat utan det handlar ju också om slipning,färg,storlek/sten och inneslutningar. Svarta diamanter är inte dyrt heller, och inte heller mindre diamanter. Dessutom är den i silver precis som ovanstående tog upp. 

• jo jo sephine

Tyvärr måste man gå med i groupon och få nyhetsbrev för att se vad du kollat in. Knasigt!!

• FruForsmark

Jag är skeptiskt till att det faktiskt är naturliga diamanter och inte cubic zircone (konstgjorda diamanter). Det står ju ingenting om slipning, färg eller klarhet. De kriterierna + storleken är ju det som avgör priset (samt val av metall på ringen så klart). Har svårt att se att man använder silver till så många diamnter om de hade varit äkta då sliver är ganska mjuk metall. För en cubic zircone ring är det ett bra pris. Om det är riktiga diamanter som motsvarar kvaliteten i butiker så borde priset ligga runt 40-50 tkr tycker jag.

• ThereseV

Jag mailade dom och frågade lite om den. Diamanera är G/H i färg och i1 i klarhet (ca 60 totalt, svarta och vita tillsammans) 
    Det förklrar nog hur den kan vara så billig. Så små stenar med så dålig klaret kan ju inte kosta så mycket? Det i kombination med att ringen är i silver. 

• zero
    ThereseV skrev 2013-11-29 11:57:52 följande:
    Jag mailade dom och frågade lite om den. Diamanera är G/H i färg och i1 i klarhet (ca 60 totalt, svarta och vita tillsammans) 
    Det förklrar nog hur den kan vara så billig. Så små stenar med så dålig klaret kan ju inte kosta så mycket? Det i kombination med att ringen är i silver. 
    +1 i1 i större stenar är en sak, husetsgraderade i1:or i silver= inte så bra.
Svar på tråden Diamantring från Groupon (länk i tråden)