Chicita skrev 2013-11-27 14:38:15 följande:
Runda bord kan vara jättebra. Men det kan vara pest och pina också.
Om borden är stora (över 6 pers) så kan man inte prata med dom mittemot utan att skrika. Så man blir begränsad till dom som sitter precis bredvid. Så då kapar man ju liksom möjligheten till konversation med mer än hälften eftersom man kommer åt att prata med 5 pers vid ett rakt bord - utan att skrika...
Om man då hamnar mellan 2 personer man inte har något gemensamt med, och dom har någon dom känner eller har något gemensamt med på andra sidan om sig... tja då sitter man där som en panelhöna tills middagen är över
![Obestämd Obestämd](https://www.brollopstorget.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-undecided.gif)
Exakt därför som jag inte heller är något fan av det. Jag har råkat ut för det själv. Dom satte mig och min kille mitt emot varandra och dom 2 eller 3 som satt på varsin sida om oss kände varandra. Dom satt och pratade om interna saker hel middagen och det enda jag och min kille kunde göra var att sitta och titta på varandra..Världens längsa middag.....
Visst, man kan ju tycka att gästerna bör bjuda in alla i samalet, men det är ganska mycket att begära av alla gäster. Speciellt när vissa sällan träffas och ganska naturligt börjar prata gamla minnen...
Men om man tex sätter "tjejgänget" vid ett bord osv så tror jag risken är mycket mindre att någon har supertråkigt. Visst, man missar det där med att mixa upp och låta folk lära känna varandra.. men jag tycker det är mer värt att alla har trevligt än att brudgummens kusin lär känna brudens gamla klasskamrat "för dom skulle sääkert komma såå bra överrens" (och så ses dom aldrig mer efter det)
Runda bord ställer helt klart högre krav på bordsplaceringen än långbord gör.