• FruSusan

Vill byta ring el komplettera men till vad?

Ringen utan stenar är förlovningsringen (snart 14 år) den andra är min vigselring i vitt/röttguld med 0.05 ct diamanter i (8 år). Jag har varit missnöjd med mitt val av ring i flera år, tycker inte att den syns & stenarna sitter oftast på undersidan ist. Nu vill jag inte slänga ut tusenlappar igen utan skulle väl kunna nöja mig med en ring i silver som har kubisk zirkonia, jag ser då ingen skillnad på vitguld & silver. Vet att silver är mjukare men jag har inget tungt arbete med händerna så slitage är ingen större fara. Alternativt en vitguldsring med kubisk zirkonia i till bra pris, skiljer ju tusenlappar på identiska ringar i vitguld & silver. Kommer byta ut förlovningsringen också till en i silver. Lägger strax upp fler bilder på ringar jag gillar, skriver inte dess material. Tar gärna emot tips på bra sidor med snygga ringar. Jag är ute efter en ring (ringar) som syns, stor sten & gärna en rosa sten.

• Svar på tråden Vill byta ring el komplettera men till vad?
  • FruSusan

bild 1 är mina nuvarande ringar

Ringar jag tycker är fina

Funderar på om de två sista skulle passa tillsammans med min nuvarande vigselring, isf tar jag bara bort min förlovningsring.....Tar tacksamt emot fler förslag Glad
  • FruSusan

sista ringen är i vitguld, de andra i silver......älskar rosa men vet inte om det blir bra, vit kanske är bättre?
  • ThereseV

Ett alternativ är ju att lämna in ringarna och göra om dom (i praktiken så lämnar du in dom som "betalning" - dom lär inte använda exakt dom) och så betalar du bara mellanskillnaden. Har du inte råd med två ringar så går det ju att ta en i taget, eller sätta i fler stenar allt eftersom. Me det kan ju kanske vara svårt att få tag på en guldsmed som jobbar med cz-stenar, om du bestämmer dig för det.

Jag skulle rösta på vit sten. Även om färgat kan vara fint så känns det lite svårmatchat och det känns som att det är större risk att man tröttnar på en färgad. Men det kan ju bara du veta:) 

• FruSusan

Hänger inte riktigt med i hur du menade med att lämna in mina och göra om dem.....

• ThereseV

Många guldsmeder köper guld, så du kan lämna in ringarna (eller andra guldsmycken) och så drar dom av värdet från vad dom ringarna du vill ha kommer kosta. Jag vet dock inte om dom brukar köpa stenar.
    I vissa fall kan dom använda just det guldet du har lämnat in och då smälter dom det och gör ny/nya ringar av det, men det vanligaste verkar vara att dom inte använer specifikt det man lämnar in (kan vara bra attt veta i dom fall som man lämnar in smycken av betydelse - typ mormors gamla ring) 

• majblomma

Vet inte vad du har för budget, men här är några ringar runt 2000 kr med guld, diamanter och morganit (rosa ädelsten):

www.etsy.com/se-en/listing/159599089/7mm
    www.etsy.com/se-en/listing/156128814/cushion-cut-6x8mm-morganite-solid-14k

Roséguldsringarna innehåller nickel, men när jag frågade om det sa de att de kunde göra i palladium för samma pris. Tänk på att de är från USA så det tillkommer tull och moms (ca 27.5% om jag inte minns fel).

Lycka till!

• FruSusan

Tack majblomma för dina länkar ska kika på dem nu ! Om en silver ring är vitguldsbelagd borde den väl vara lite tåligare än bara silver? Eller har jag fel?

• Lenblo

En plätering är så tunn att den inte ger någon förstärkning av hållbarheten. Dessutom nöts den bort ganska fort och silvret kikar fram igen.

• Catelicat

Du ska inte göra om ringarna du har då?
    Sarah Mineur gör jättevackra ringar och är otroligt snabb och proffsig. Fick just hem ett halsband min sambo gav mig i födelsedagspresent och det är helt makalöst... Själv förälskade jag mig i en av hennes trinityringar:
    www.designmineur.se/wp-content/uploads/2012/09/Trinity-03-WEB.jpg
    Fler bilder här:
    www.designmineur.se/serien-trinity/
    Hon jobbar även med kundens egna stenar,

Jag vill också påpeka att även om silver och vitguld kan se lika ut så är hållbarheten hos silver mycket sämre än hos guld. Ännu mer om man tittar på platinum, men om man inte har problem med det så är ju det inte ett problem. Det är helt klart en smaksak. Sambons förlovningsring i silver är så sliten att lödskarven börjar synas efter bara 2 år. Min mormors 50-åringa ring är lite repig men inte sliten i övrigt.

• jo jo sephine

Om du väljer någon av de smala ringarna så kan du ju ha den mellan dina ringar.
    Att göra om dina ringar blir klart mycket dyrare än att köpa en silverring.
    Jag skulle köpa en silverring om du är osäker och sas. känna efter. 

• FruSusan

fick min ena ring i förrgår är så nöjd! Den andra skulle jag ha hämtat idag men tar det imorgon ist. tycker till och med att mina gamla ringar blev finare och nu syns det mer än innan =)

Svar på tråden Vill byta ring el komplettera men till vad?