• Kala

Varför är gravyr och stämpel vända åt olika håll/upp och ner?

Hej,När jag hämtade ut våra förlovningsringar (med garvyr) reagerade jag direkt på att caratstämpeln i min diamantring sitter upp och ner i förhållande till gravyren. Mycket märkligt. Eftersom gravyren ju är det som tillkommit sist frågade jag tjejen på Guldfynd varför guldsmeden gjort så och inte satt gravyren åt samma håll som stämpeln. Hon hade dock ingen aning varför det var så och bad mig återkomma när annan personal fanns i butiken. (Jag tänker dock att dem måste få den här frågan varenda gång någon hämtar ut ringar....?) Har kollat med väninnor och kollegor och även i deras ringar är stämpel och gravyr vända åt olika håll så det verkar ju inte vara ett misstag utan medvetet. Efter att funderat på saken har jag nu en teori att guldsmederna gör så för att ev. datum i gravyr inte ska misstas för caratstämpel men är det någon som vet med säkerhet vad det handlar om?Jag gick tillbaka till Guldfynd senare och pratade men annan personal men hon hade inte en blekaste aning heller. Ingen vidare service nivå där inte.....  

• Svar på tråden Varför är gravyr och stämpel vända åt olika håll/upp och ner?
  • filibustern

ingen aning, men jag har så i min titanring också.. ti (stämpeln) står upp och ner i förhållande till gravyren, men jag stör mig då inte på det. :P 

• Larssonmaria86

Det är inte så att det kanske är slumpen som avgör och att dem inte kollar stämpeln innan dem gör gravyren? Jag har min gravyr och stämpel på samma håll, beställde iofs från Hallbergs Guld och inte Guldfynd.

• Trattkantarellen

Har aldrig reflekterat över det förut, kollade i ringen och det står åt samma håll i min.
    Men, vad spelar det för roll? Inte direkt något man kollar på ofta? 

• Ello

Har aldrig ens tänkt på men tittade nu och i min står allt åt samma håll. Köpt på guldfynd. Är säkert bara tillfälligheter.

• Rockabilly

Allt åt samma håll i min ring (från Schalins), men det spelar väl ingen roll så länge det står rätt i gravyren eller den inte är spegelvänd?

• veronica84

Min förlovningsring BÖS som jag förstår är Schalins numera är gravyren och stämpeln åt olika håll. Ska kolla vigselringen idag som jag ska hämta ut. Den är oxå från Schalins.. Blev lite fundersam nu, men ska fråga guldsmeden isåfall! :)

• Svartsocka

Båda mina ringar är från schalins (köpta i år) har stämplar och gravyr åt samma håll i båda :)

• Kala

Insåg att jag var lite otydlig här. I min ring finns 1) stämpel från Schalins, 2) siffror som ager carat på diamanten och 3) den privata gravyren som är min MTBs namn och förlovningsdatum. Det är alltså siffrorna som anger caraten och den privata gravyren som är vända åt varsitt håll (den ena är upp och ner. Eftersom caratsiffrorna satt där först så är ju alltså gravyren upp och ner). Stämpeln verkar sitta åt samma håll som den privata gravyren.Mycket märkligt. Borde man inte vända allt åt samma håll? Ni som undrar vad det spelar för roll; det ser ju inte klokt ut.  Galet irriterande. Jag gillar inte att sopa saker under mattan bara för att det inte syns för andra. Som att köpa en brudklänning där underkjolen har en reva. Det syns väl inte? Näe men den som bär klänningen vet om att den är defekt. Det är väl illa nog att den som bär den (ringen i mitt fall) vet om det. Om man betalar för något så ska väl varan vara tipptopp....?

Svar på tråden Varför är gravyr och stämpel vända åt olika håll/upp och ner?