• FruSusan

Råd angående storlek på ringen....

Ska beställa nya ringar på nätet, har mätt mina ringar med ett skjutmått och även testat med måttband. Med måttband blir det 16mm med skjutmått strax över 15mm, passar en ring som är 15.5 el 16 då? Ringarna jag har idag är emellanåt tajta och svåra att få av, som nu på fm tex är mina fingrar svullna, fryser jag krymper förstås fingrarna lite. Den ena ringen som jag vill köpa finns bara som minst i stl 16 den andra jag vill ha finns i 15.5.....Ringen som är 16 ska jag ha i mitten så jag ska ha tre ringar, behålla min nuvarande vigselring, byta ut förlovningsringen & komplettera med en till "vigselring", kanske det inte gör något om den skulle bli liiiite stor då den ska sitta mellan två ringar? Hoppas någon har bra råd att ge tänkte beställa idag!

• Svar på tråden Råd angående storlek på ringen....
  • 2015

Bra tråd. Då jag har exakt samma problem. Jag har smala fingrar och ingen ring jag vill ha passar. De är för stora. Jag vill ha förovninsring, vigselring och morgongåvaring på samma finger ihip. Följer tråden. Lycka till.

• FruSusan

2015: tack. Testade att mäta med måttband runt fingret också då blev det 5.1cm i omkrets. Har ingen lust att fara in till stan för att kolla ringstorleken i en butik, men kanske blir tvungen antar jag...

• Chicita

Det bästa är ju om du kan prova i butik, det känns alltid trängre med fler ringar också.
    Och om en ring sitter mellan 2 andra ringar så är det inte hela världen om den är aningen för stor, bara den inte ä så stor att den håller på att snurra runt och glappar så att du nyper dig mellan dom olika ringarna... 

• izredam

Om du får olika resultat beroende på vad du mäter med skulle jag nog prova att mäta igen - för ett av måtten är ju fel.

Det är väl rekommenderat när man har mer än en ring att om man tvekar mellan två storlekar ta den större tror jag..

• FruSusan

ska strax ladda upp några bilder så får ni se dels hur mina nuvarande ringar sitter då de sitter tajt & hur det ser ut då jag mäter....

• FruSusan

dessa bilder togs idag på fm, har läst att man ska mäta på kvällen egentligen för att fingret är som störst då?
  • Chicita

Anledningen till att man får ett annat mått när man mäter med måttband är oftast för att man inte lyckas hitta den absoluta mitten på ringen.
    Så skjutmåttet är mer korrekt. 

• Chicita
    FruSusan skrev 2013-11-30 13:20:57 följande:
    en ring på 16 kommer alltså bli för stor?
    Svårt att säga - om dina ringar nu känns för trånga så kanske 16 är rätt storlek.
    Men du kommer inte veta säkert om du inte åker och provar - och gärna då testar med flera ringar ihop också eftersom att det är skillnad på att bara ha en ring, två eller tre ringar på fingret. Man kan behöva gå upp en halv - en storlek om man ska ha mer än en ring

• Chicita
    FruSusan skrev 2013-11-30 14:00:11 följande:
    Chicita tack för dina svar =) får masa mig iväg till en butik mao
    Jag köpte mina ringar i samma storlek för det kändes ju bra när jag provade dom...
    Men efter att ha fått lov att operera mitt ringfinger så fick jag gå till guldsmeden och förstora ringarna.
    Då föreslog tjejen (guldsmeden) att dom skulle lägga på lite mer på den ena ringen (den yttersta har jag för mig, har inte ringarna här just nu) just för att man sväller och att fingrarna ju inte är som jämna cylindrar utan blir tjockare närmare knogarna osv... Glad 
    Och nu sitter dom superskönt 
  • izredam

Tycker det ser ut som du mäter ungefär 16mm med både måttband och skjutmått, svårt när man inte ser vad decimalen hamnar på på skjutmåttet på bilden (om det blirr en hög eller låg liksom) - Jag hade satsat på 16 om jag var du, just för att du ska ha flera ringar. Eller så åker du och provar i butik först, för att vara säker!

• FruSusan

Hittade på en gammal guldringar som jag inte har använt på evigheter & mätte den till 16 på skjutmåttet & den blir för stor så antingen ska jag välja den bredare ringen som ser likadan ut som den jag hade tänkt indonordic2.addcms2.se/eShop/Silver/silverringar/article483.aspx eller bara köpa den här indonordic2.addcms2.se/eShop/Silver/silverringar/article401.aspx och använda ist för förlovningsringen jag har....hade annars tänkt bägge tillsammans med min nuvarande vigselring....vill att det ska synas mer, för idag tycker jag inte min vigselring syns :-/

Svar på tråden Råd angående storlek på ringen....