råd ang ringstorlek-tack!
Har samma storleksdilemma som dig! Är helt säker på ringmodell men inte storleken...
Om dina fingrar ändrar storlek efter temperatur (som mina) bör du ju ha det i åtanke. När jag provade ut min förlovningsring hade jag aldrig förut använt ringar och aldrig reflekterat över att mina fingrar sväller när det är varmt, eller när jag tränar. Därför beställde jag en alldeles för liten ring (som jag inte längre kan använda)!
På t.ex. Glitter finns billiga ringar i silver (ca 120 kr), men tyvärr bara i helstorlekar. Jag har i alla fall köpt en 17,0 och en 18,0 (diameter) för att kunna testa vilken storlek som passar mig oavsett om fingrarna är svullna eller inte. Det är ju jättesvårt att testa ringstorlek i butiken, på det här sättet hinner jag känna efter hur ringarna sitter mer ordentligt, på varma respektive kalla fingrar. Sedan hjälper det ju mig inte att veta om jag ska ha 17,2 eller 17,5 (har samma storleksdilemma som du här alltså!) - men det gör det ju lättare att bestämma sig nu när jag vet att min 17,0 ring sitter bra men ganska tight när jag blir varm, medan 18,0 är aaalldeles för stor (så att den bara glider av ibland). Då vet jag ju att jag är närmare 17,0 än 17,5.
Om du har gamla ringar som passar kan du också ta med dem till guldsmedbutikerna och be dem mäta storleken på dem, så får du ett hum om vilken storlek du ska ha.
En bredare ring behöver du ha lite större storlek i, och likaså om du tänker ha flera ringar (t.ex. förlovnings- och vigselring) så måste du ju se till att båda ringarna har rätt storlek, i förhållande till var de ska sitta på fingret (innerst eller ytterst). Fingret kanske är lite bredare där den yttre ringen ska sitta, och lite smalare innerst.
En annan sak att ta hänsyn till är att olika ringar har olika förutsättningar vad gäller att förminska/förstora dem. Det verkar vara lite olika när jag frågat i butiker, och olika från ringmodell till ringmodell så där kan du fråga vad som gäller för just den ring du vill ha.
Min förlovningsring fastnade på mitt finger en gång och var nästan stört omöjlig att få av, därför är jag lite rädd för små ringar nu... Så jag lutar nog åt att välja en lite större ring. Ett tips jag fick från guldsmedsbutiker var att om ringen blev lite för stor på vintern då man ofta har kalla händer så kan man ha en "stoppring" utanför, dvs en lite mindre ring som gör att den lite för stora ringen inte faller av.
Mitt främsta tips är att prova flera gånger. Just eftersom händerna kan svälla av värme bör man inte bara prova när handen är kall. Man kan ju framkalla "sommarvärmesvullna händer" även nu på vintern genom att skölja händerna i vamt vatten och sen ta på sig supervarma vantar och gå omkring med inne på ett köpcentrum. Att bära tunga kassar är ju också något som brukar få fingrar att svullna. Och sen prova ringen! Och så prova en annan dag, när du kanske gått ute utan vantar och fått kalla händer.
Ja, det var mina tankar och tips efter att ha provat mig fram bland guldsmedsbutikerna!