Inlägg från: Sofiebear |Visa alla inlägg
  • Sofiebear

Snålt att inte bjuda på dricka på restaurang???

Hej! Jag håller på och planerar budgeten för vårt bröllop som vi hade tänkt ha på restaurang. Har insett att alkoholen kan bli en post som där pengarna rusar iväg, och vi brudpar dricker inte ens alkohol själva. I bröllopspaketen vi tittat på ingår välkomstdryck, ett glas vitt till förrätt, två glas rött till varmrätt och ett glas dryck (varierar lite vad som bjuda mellan de olika paketen, men alkohol är det i alla fall) samt kaffe. Nu undrar jag om det är snålt att låta gästerna betala för sig själva när själva festen drar igång? Jag är sån att jag inte är emot kuvertavgift, men jag skulle aldrig vilja ha det själv och undrar om detta kanske ses som det. Hur kan man annars göra på restaurang för att inte få en chocknota i efterhand? Drinkbiljetter? I så fall hur många? Tror att budgeten nästan kan dubbleras om vi har fri alkohol ... /Sofie

• Svar på tråden Snålt att inte bjuda på dricka på restaurang???
  • Sofiebear

Vad valde ni för lösning? Jag har hört med restaurangen men de kunde inte erbjuda öppen bar mot fast pris tyvärr.

• Sofiebear

Jag är verkligen inte den som står och fixar själv tyvärr, beställer inbjudningar, placeringskort, allt färdigtryckt och monterat och jag skulle få tuppjuck av att ordna lokal och hålla koll på att maten ska serveras och att inget går fel. Det enda jag ska fixa som vi fått lov till på restaurang/hotellet är att sätta upp en candy bar, med egna etiketter som jag klistrar själv (applåder ) på grejorna. Men det är ju godis, vad kan gå fel? Om man har fri bar skulle jag nog vilja hyra in en bartender också,så att inte gästerna går bananas. De flesta sköter sig men min mans ena jobbarkompis och hennes man festar hårt varje helg och jag vet inte riktigt hur det är med de andra. Mina vänner har jag inte festat med på länge, då jag slutade dricka alkohol för flera år sedan. Jag avskyr fulla människor och hade egentligen velat ha alkoholfritt, men min blivande man tyckte inte det och min pappa tycker att en god middag förtjänar ett gott vin.

• Sofiebear

Jag kommer att skissa upp hur jag vill ha det och sedan hoppas jag kunna sätta upp det snabbt tillsammans med mina systrar, efter tårtan och kaffet. Eller ska man låta den stå där från början? Gästerna kommer att få snittar och fruktspett till brudskålen, men jag vet inte om de serveras det medan de väntar på oss? I så fall passar det kanske bra med att låta baren stå redo från början. Hm, får fundera på det där. Har bara varit på två bröllop i mitt liv så jag vet inte riktigt hur det "ska" gå till.

Svar på tråden Snålt att inte bjuda på dricka på restaurang???