Inlägg från: AnnaHJ |Visa alla inlägg
  • AnnaHJ

Bröllop augusti 2015

Linnen skrev 2015-01-28 17:07:12 följande:

Har precis varit och pratat med stället vi bokat bröllopsfesten på. Dom gör maten (buffé) till 70pers, dukar och gör i ordning lokalen samt städar dagen efter. Allt detta för ca 13000 kr. Helt fantastiskt :)

Men hjälp vad billigt! Vi kommer få betala 25-27' för detsamma!
  • AnnaHJ

Jag har hamnat flera steg efter med planeringen nu. Har köpt en underkjol till klänningen som jag köpte redan i höstas. Provade den igår med underkjolen och jag bara kände att näe jag vill inte ha den här klänningen! Nu vet jag varken ut eller in! Känns dumt att köpa en ny för pengarnas skull, den jag har betalade jag i och för sig bara 1 000 kr för, men ändå. Blir även lite stressad för ska jag beställa en klänning måste jag göra det typ nu! Och ska jag beställa vet jag inte vilka mått jag kommer ha då jag tänkte göra ett ryck och gå ner 5-6 kg nu under våren.

Har hittat så många fina klänningar på Etsy men vet inte om jag vågar köpa från USA eller Kina med tullavgifter och sånt..

Skit också.

• AnnaHJ

Hörrni, hur tänker ni kring mingeldrink och tilltugg till den?

Vår vigsel blir kl 14, kan man tänka sig att det är rimligt med middag vid 18 då? Festlokalen ligger nära kyrkan, men det ska ju fotas och fräschas till och minglas också. Tänker att folk blir hungriga och att det kan vara trevligt med drink och nåt att tugga på medan vi fotas och sedan minglar.

Snittar är väl trevligt, men lite tråkigt tycker jag. Jag skulle kunna duka upp ett bord med popcorn, ostbågar och andra snacks i fina skålar Skrattande Helst ska det ju vara rätt enkelt att fixa tänker jag. Hur gör ni?

• AnnaHJ
    mtep skrev 2015-02-10 23:58:28 följande:
    Hur går det för dig med vimplarna? Jag var också inne på att jag skulle göra det men har inte kommit så långt. Hur gör du dem? Vill gärna se bilder! :)
    Det går väl sådär, symaskinen gick sönder när jag sytt ihop 10 av 90 vimplar Obestämd

Först tänkte jag att jag syr ihop vimplarna på avigsidorna och vänder ut och in, så att sömmen inte syns, och sedan viker en snedslå över kanterna på översidan av vimpeln och syr ihop. Dock tyckte min mamma att jag skulle göra det enklare för mig och lägga snedslån "i" vimpeln och sy ihop på rätsidorna direkt istället. Går nog mycket fortare och vimplarna ska ju hänga rätt högt upp i taket ändå Glad

Lägger ut bilder så snart symaskinen är lagad!
  • AnnaHJ

Det går ju faktiskt att beställa alkohol på nätet också, från Tyskland tex. Någon som gjort det? 

Vi gick in på en sida och räknade lite och det blir nästan 4 000 kr billigare att beställa än att köpa hemma.

• AnnaHJ
    mtep skrev 2015-02-11 21:13:12 följande:

Gör ett nytt försök med bild bifogat

Ja men precis så där ju! :) Är ju bara att ta dubbelt tyg och sy ihop dem tänker jag :)
  • AnnaHJ
    AnnaHJ skrev 2015-02-12 07:44:58 följande:
    Ja men precis så där ju! :) Är ju bara att ta dubbelt tyg och sy ihop dem tänker jag :)
    Fast för att göra det ännu lättare kan man lägga bandet "i" vimpeln innan man syr ihop så blir det ett moment mindre. Blir ju egentligen snyggast men bandet ovanpå, men jag ska få till 17 meter vimpel så vill helst att det ska gå smidigt när väl symaskinen är lagad...
  • AnnaHJ
    Linnen skrev 2015-02-12 16:17:33 följande:
    För att citera min mammas man som är polis "det är inte helt lagligt att beställa alkohol på nätet, om man inte hämtar och kör hem det själv". Man måste egentligen betala svensk alkoholskatt på det då. Jag hade inte vågat beställa iaf. 
    Har läst om det på Skatteverket och åker du och köper alkoholen och kör hem det själv behöver du inte betala skatt. Beställer du däremot på nätet, vilket är fullt lagligt om du ordnar transporten själv, är det skattepliktigt. På i princip alla sidor på nätet så beställer du alkoholen och sedan slussas du automatiskt vidare till att boka frakten som då kommer stå på dig och då blir det lagligt. Då måste man dock anmäla till Skatteverket först då tullen kan beslagta beställningen tills man kan visa upp godkännande från Skatteverket.

Vi får se hur vi gör. Känns krångligt med skatten.
  • AnnaHJ
    Eriikah skrev 2015-02-12 18:13:08 följande:
    Skönt för er =) Det som dessutom är halvstörande är att jag inte vet vad jag har panik över. Hade jag vetat det så hade nog varit lättare. Alla säger ju att det är så bra att planera i god tid för det är mer än man tror. Det är nog det där "mer" som känns stressande eftersom jag inte vet vad det är =)
    Jag känner lika! Jag är stressad, inte för att jag har mycket att göra, utan för att jag inte riktigt har koll på vad jag borde göra. Fast jag vet med mig själv att jag inte kan börja bestämma allt för mycket så här långt i förväg för jag kommer hinna ändra mig om en massa saker flera gånger om Flört
  • AnnaHJ
    bridetobe skrev 2015-02-16 17:04:30 följande:

Nån som ska ha sång i kyrkan? Alltså en som sjunger en-två vanliga sånger?

Vi ska ha en egen sång i kyrkan, utöver de 2 psalmerna. Vi hade tänkt 2 sånger först, men vi kör bara en då vi dels vill ha ceremonin överstökad så fort som möjligt och dels för att min sambo vet hur jobbigt det är med spelningar i kyrkan då han själv är musiker Flört Vi kommer ha en sångare, en som spelar akustisk gitarr och ev en pianist. Vet dock inte vad vi vill ha för sång ännu...
Svar på tråden Bröllop augusti 2015