• skåning

Köpa ring nu eller vänta till USA semester i sommar?

Hej.

Jag vet att detta är en helt subjektiv fråga men min sambo hade gärna förlovat sig igår, så mycket vill hon :)
    Jag vill absolut också förlova mig, men jag håller på att spara pengar till en ring.
    Hon har hittat en på guldfynd som hon gillade, men jag vill ge henne en liknande men mycket finare (och dyrare) än den, om jag hade velat så hade jag kunnat köpa två sånna ringar på guldfynd redan nu.

Jag har kollat lite på att köpa en diamant från James Allen men har även frågat en lokal guldhandlare om vilka diamanter han har inne, får svar nästa vecka.

Jag gav honom en utskrift av denna diamanten http://www.jamesallen.com/loose-diamonds/round-cut/0.63-carat-g-color-vs1-clarity-excellent-cut-sku-255133 som han ska ha för att jämföra. Diamanten har fått 1.1 på Holloway Cut Advisor.

Nu till frågan :)

Vi ska, tillsammans med andra kompisar, åka på semester till USA till sommaren, både till väst- och östkusten.
    I New York, som vi ska stanna i ett antal dagar, finns "West 47th Street - the Diamond District" och där borde man kunna köpa både ring och diamant till ett betydligt lägre precis, eller om jag bara köper diamanten där och tar hem den i fickan, och "glömmer" att betala 25% i moms ;)

Så, ska jag vänta och köpa ringen i USA? Eller t.om. fria till henne i USA med en fejk ring, för att sen ta henne i handen, gå in till en handlare, och säga att hon får välja en ring för x antal dollar?

Jag har en tanke att ta en helikopter tur (http://www.maverickhelicopter.com/tour-wind-dancer.aspx) ut till Grand Canyon från Las Vegas, för att sedan fria när man landat nere i en dalgång för lite fika och champagne.

Vad hade ni tjejer gillat mest?

Ber om ursäkt för långt inlägg :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 22:38
    Eller fria till henne i sverige med en fejk ring, och förklara att vi ska köpa ring i USA, för där får vi troligtvis mer för pengarna. Men lite tråkig historia att berätta vidare sen om hur förlovningen gick till..

• Svar på tråden Köpa ring nu eller vänta till USA semester i sommar?
  • Sofie R

Fria i USA! Där har du en historia att berätta för folk!

• Emsie

Klart att du ska fria i USA! Det blir ju verkligen speciellt och blir ju bättre ur ringperspektiv också. Vi gjorde en liknande helikoptertur i somras, jätte mäktig! Men när vi landade där var det jättevarmt och jag var lite plågad av det och dessutom var det en hel del andra där samtidigt så just för ett frieri hade jag nog föredragit ett annat tillfälle tex under en vandring i yosemite, utmed highway 1 eller under en intim middag på en fancy restaurang men det är ju högst individuellt och du känner ju din tjej bäst. Fikat vi fick var inte heller så "fint" som det lät i beskrivningen. Visst det var mousserande men sen var det en inplastad muffins och en chipspåse typ. Kollade inte länken så den turen kanske är annorlunda men och det spelar väl egentligen ingen roll ville bara säga så att du vet :) Lycka till med frieriet och trevlig resa!

• skåning
    Sofie R skrev 2014-01-03 08:13:31 följande:
    Fria i USA! Där har du en historia att berätta för folk!
    Jo jag har ju haft tankar på det, men vet fortfarande inte hur jag ska göra med ringen, det är det som är det svåra..
    Emsie skrev 2014-01-03 17:27:18 följande:
    Klart att du ska fria i USA! Det blir ju verkligen speciellt och blir ju bättre ur ringperspektiv också. Vi gjorde en liknande helikoptertur i somras, jätte mäktig! Men när vi landade där var det jättevarmt och jag var lite plågad av det och dessutom var det en hel del andra där samtidigt så just för ett frieri hade jag nog föredragit ett annat tillfälle tex under en vandring i yosemite, utmed highway 1 eller under en intim middag på en fancy restaurang men det är ju högst individuellt och du känner ju din tjej bäst. Fikat vi fick var inte heller så "fint" som det lät i beskrivningen. Visst det var mousserande men sen var det en inplastad muffins och en chipspåse typ. Kollade inte länken så den turen kanske är annorlunda men och det spelar väl egentligen ingen roll ville bara säga så att du vet :) Lycka till med frieriet och trevlig resa!
    Aha okej, bra att veta, då stryker jag nog det stället från min lista :) Vi ska även ta en dag och köra till Redwood National Park och där borde jag kunna hitta ett bra ställe att gå ner på knä och eftersom våra kompisar är med så kan allt förevigas med kamera :)

Men än en gång, detta med ringen :P hur hade ni känt att få en "fejkring" men ha möjlighet att köpa en riktigt fet ring en vecka senare? Är det inte lika romantiskt eftersom jag inte lägger ner någon tid på att hitta den perfekta ringen som det är att gå tillsammans och leta efter en, eller eventuellt bara köpa diamanten och sen göra ringen hemma i sverige.
  • bettansss
    skåning skrev 2014-01-03 17:39:10 följande:
    Men än en gång, detta med ringen :P hur hade ni känt att få en "fejkring" men ha möjlighet att köpa en riktigt fet ring en vecka senare? Är det inte lika romantiskt eftersom jag inte lägger ner någon tid på att hitta den perfekta ringen som det är att gå tillsammans och leta efter en, eller eventuellt bara köpa diamanten och sen göra ringen hemma i sverige.
    Om det hade varit jag hade jag inte tyckt det gjorde något med en fejkring så länge. Å andra sidan är jag rätt kräsen när det gäller ring och hade nog inte riktigt litat på att min blivande hade hittat en ring som jag vill ha den (så jag är glad att jag fick välja min själv i efterhand!) :) Dessutom har du ju en plan och en tanke med att inte fixa en innan om du nu har tänkt att hon ska få välja en när ni är i USA.  
  • Fröken J

Jag röstar för att fria i USA med en fejkring =) Din sambo kommer nog att bli så glad över frieriet att hon ändå inte lägger så mycket tanke vid att det är en fejkring.

Min blivande man friade till mig med en fejkring, och det är jag glad för. Dels för att jag är väldigt noga med detaljer, och dels för att jag tycker att det är mer romantiskt att tillsammans välja en ring. Ringen/ringarna är (enligt mig) en symbol för kärleken och äktenskapet man ska dela med den andre, och därför tycker jag att det passar bra att båda är med och väljer ut ringen =)

• mli 2014

Vi köpte en lös diamant i Diamond district, NY i september. Billigare än i Sverige och vi betalade ingen moms när vi kom in i Sverige. Dock så lägger de på typ 8% moms på priset i butikerna, vilket vi "prutade" bort, så man kan förhandla om priset. :) jag kan verkligen rekommendera att köpa ring/diamat i NY. Fria i USA, det låter fantastisk! Jag fick en fejk ring när min m2b friade, det var jättebra för nu har jag fått välja både diamat och hur ringen ska se ut. :)

• TheD

Tycker det går utmärkt att fria utan ring. Det känns smått materialistiskt med att man ska ha en ring till själva friandet... Går utmärkt att fria och säga att vi ska tillsammans titta på ringar till oss där och där osv. Självklart ska du fria utomlands.

• skåning
    bettansss skrev 2014-01-03 18:11:16 följande:
    Om det hade varit jag hade jag inte tyckt det gjorde något med en fejkring så länge. Å andra sidan är jag rätt kräsen när det gäller ring och hade nog inte riktigt litat på att min blivande hade hittat en ring som jag vill ha den (så jag är glad att jag fick välja min själv i efterhand!) :) Dessutom har du ju en plan och en tanke med att inte fixa en innan om du nu har tänkt att hon ska få välja en när ni är i USA.  
    Okej. Ja hon har ju hittat en ring som hon gillar, så bara den liknar den så är det nog strunt samma. Men det lutar åt fejkring i USA, ska bara invänta svar från guldhandlaren.
    Fröken J skrev 2014-01-03 18:33:01 följande:

Jag röstar för att fria i USA med en fejkring =) Din sambo kommer nog att bli så glad över frieriet att hon ändå inte lägger så mycket tanke vid att det är en fejkring.

Min blivande man friade till mig med en fejkring, och det är jag glad för. Dels för att jag är väldigt noga med detaljer, och dels för att jag tycker att det är mer romantiskt att tillsammans välja en ring. Ringen/ringarna är (enligt mig) en symbol för kärleken och äktenskapet man ska dela med den andre, och därför tycker jag att det passar bra att båda är med och väljer ut ringen =)

Jag lånar nog den symboliken när jag ska förklara för tjejen varför jag friar med en fejkring :P
    mli 2014 skrev 2014-01-03 18:38:14 följande:
    Vi köpte en lös diamant i Diamond district, NY i september. Billigare än i Sverige och vi betalade ingen moms när vi kom in i Sverige. Dock så lägger de på typ 8% moms på priset i butikerna, vilket vi "prutade" bort, så man kan förhandla om priset. :) jag kan verkligen rekommendera att köpa ring/diamat i NY. Fria i USA, det låter fantastisk! Jag fick en fejk ring när min m2b friade, det var jättebra för nu har jag fått välja både diamat och hur ringen ska se ut. :)
    Okej, ja det låter bra, om man inte deklarerar att man köpt något i utlandet så behöver man ju inte betala 25% i moms, så blir väll att man lägger diamanten i fickan, eller om vi köper en ring så har hon den på fingret :)
    TheD skrev 2014-01-03 18:39:22 följande:
    Tycker det går utmärkt att fria utan ring. Det känns smått materialistiskt med att man ska ha en ring till själva friandet... Går utmärkt att fria och säga att vi ska tillsammans titta på ringar till oss där och där osv. Självklart ska du fria utomlands.
    Ja, många har sagt samma och det lutar åt det, tycker bara synd om henne att hon ska behöva vänta ytterliggare sju månader :)
  • MH2014

Ang fejkring... Min blivande friade med en lös diamant, medan vi valde och letade ringar/inspiration köpte vi en enklare diamantring i vitguld som jag hade så länge medan vi väntade på våra riktiga förlovningsringar, tog ca två månader att designa och få. Den "så länge" diamantringen kommer vi att ge vår dotter när hon blir tonåring,,blir en fin symbolik i det hela då och ingen "fejkring" utan en familjering :)
    hitta en bra symbolik med det du friar med DÅ får ni en bra historia att berätta! Lycka Till!!

Svar på tråden Köpa ring nu eller vänta till USA semester i sommar?