Sånt här är så svårt.
Min sambos familj vill att vi ska ta hans namn, gärna båda hans namn, eftersom det inte är så vanligt i sverige, och för att de gillar sina namn och familjen/släkten är superviktig för dem och efternamnen är liksom någon slags symbol för att släkten håller ihop.....och så ska man ju ta killens namn.
Tyvärr räcker inte det, utan det är i stort sett ingen som kan uttala mitt efternamn, i hans familj alltså.... de är från Colombia och jag har väl ett ganska långt och krångligt efternamn.... men ändå. Min sambo har snart lärt sig uttala det rätt ;)
Vårt barn har fått bådas namn. Det var viktigt för mig. Jag sa direkt när vi började prata om barnets namn att när vi gifter oss så tänker jag inte ge upp mitt efternamn, min farfar kom på det så det är BARA min familj som heter så! Och jag tycker att det är himla fint.
Min familj tycker att vi gör som vi vill. Och jag vet vad jag vill. Att vi tar bådas. Hans och sen mitt. Blir snyggast i den ordningen. Och nästan alla svenskar uttalar hans namn fel :p När man går till sjukhus eller bokar tid hos nån får man uttala efternamnet väldigt "svenskt" för annars fattar de inte hur det stavas.
Tex så uttalas inte H i spanskan.....men det är inte så många som tänker på det. Hahah :p
Nu ska jag iaf övertala mannen om att vi ska göra såhär :p har bara till juni 2015 på mig :p