Inlägg från: Innuendo |Visa alla inlägg
  • Innuendo

Kupad eller rak?

God morgon!

Jag har tappat/blivit bestulen på mina förlovnings- och vigselringar. Det tog mig drygt ett halvår att våga berätta det för Maken (han hade inte märkt att jag aldrig hade ringarna på mig, ibland undrar jag vilken värld han lever i). Han blev förstås lite sur (om jag har tappat dem) och ledsen (om jag blivit bestulen på dem) men vi pratade inte så mycket mer om saken just då.

På julafton fick jag ett fint litet brev där han skrev att jag får köpa nya ringar! Sedan dess har jag suttit och tittat på olika sidor på nätet, bestämt mig för en ring, tittat lite till och bestämt mig för en annan. Jag har beslutsångest när det gäller det mesta, men det här är nästan löjligt. Det finns ju så otroligt många vackra ringar!

Vi har egentligen inte råd med det här just nu så budgeten är minst sagt tight, men jag är inte sådan att jag absolut måste ha dyra ringar. Mina förra var ganska enkla och billiga, de här ska inte bli dyra heller.

Oj,vilken lång inledning, förlåt! Förutom beslutsånget lider jag av ett tvångsmässigt behov att förklara saker från början... Skäms

Jag tror jag har bestämt mig nu i alla fall. Men jag har ett annat problem: Ska förlovningsringen vara av rak modell eller kupad? Jag frågar inte vad ni tycker om raka respektive ringar, jag undrar vad som passar bäst till vigselringen. Jag vill att ringarna ska se bra ut tillsammans. Jag tycker det är svårt att avgöra av bilden om ringen är kupad eller rak. Finns det någon som kan hjälpa mig? Jag ska beställa dem från internetbutiker, jag kan alltså inte knalla in i affären och be att få se på ringarna vilket säkert skulle vara mycket lättare.

Jag har ingen aning om hur man lägger in bilder i inlägget, så jag länkar till bilderna i stället. Hoppas det går bra.

Jag vore så tacksam om någon eller några kunde hjälpa mig!

Tack på förhand! Glad

www.safira.se/produkt/forlovningsringar/forlovningsringar-roseguld/forlovningsring-18k-roseguld-kupad-4-mm-selected   Det är vigselringen jag bestämt mig för.

www.safira.se/produkt/forlovningsringar/forlovningsringar-roseguld/forlovningsring-18k-roseguld-rak-4-mm-selected    Det är förlovningsring i rak modell, köper den om den passar bäst.

www.safira.se/produkt/forlovningsringar/forlovningsringar-roseguld/forlovningsring-18k-roseguld-kupad-4-mm-selected    Detta är förlovningsring i kupad modell, om den passar bättre köper jag den.

PS! Som sagt, vår budget är oerhört tight och egentligen borde vi inte köpa de här. Om någon har synpunkter på att vi inte lägger ut tiotusentals kronor på ringar bara för att de minsann hade/har råd att göra vore jag tacksam om ni behöll dem för er själva. Det är inte prislappen som är det viktiga.

Jag undanber mig alltså spydiga kommentarer. DS!

• Svar på tråden Kupad eller rak?
  • Innuendo
    Mawlinbry skrev 2014-01-09 08:43:41 följande:
    Länkade du vigselringen och den kupade förlovningsringen som samma? :P
    2/8 -2014
    Möjligt, jag och datorer kommer inte så bra överens... Jag kan göra ett nytt försök.
    frkmaria skrev 2014-01-09 09:47:42 följande:
    Det är samma och även precis den jag och min sambo har som förlovningsring. Supernöjd med ringen men vill påpeka att den inte är lika röd som på bilden!
    Menar du den enkla släta? Jag sitter just och grubblar över det där med färgen, tycker att de släta ser så mycket "skarpare" ut i frgen än den med en sten...
    Chicita skrev 2014-01-09 10:35:21 följande:
    Jag tror att det blev fel med länkarna, för just nu är det ju 3 släta ringar varav 2 är kupade...
    Och ska du ha två släta enklare ringar så är det bra om dom är liknande i modell då dom annars kan skava och nypas 
    Ja, jag har säkert gjort fel. Ber om ursäkt. Jag ska göra ett nytt försök, om det är till någon hjälp.
  • Innuendo

www.guldhuset.se/lovely-b72465-p-3670-c-430.aspx
    Detta är alltså den jag funderar på att ha som vigselring. Min undran är dock vad som skulle se bäst ut till den, en kupad modell:

www.safira.se/produkt/forlovningsringar/forlovningsringar-roseguld/forlovningsring-18k-roseguld-kupad-4-mm-selected

eller en rak modell:

www.safira.se/produkt/forlovningsringar/forlovningsringar-roseguld/forlovningsring-18k-roseguld-rak-4-mm-selected

Jag hoppas det blev rätt nu, överst ska det alltså vara en tvåfärgad ring med en liten sten, i mitten ska det vara en slät ring i kupad modell och underst en i rak modell. Jag tror jag klantade mig med kopieringen av länkarna sist.

Jag har suttit och glott på den översta hur mycket som helst, bett morsan titta på bilderna o s v, men ingen av oss kan klura ut om det är bäst med en kupad modell eller en rak. Att det ska vara så svårt att se på bilden hur ringen ser ut!

Först i dag slog det mog att förlovningsringarna är mycket mer rosa än den översta, började fundera om det är så smart att ta de ringarna. Det kanske ser konstigt ut. Men nu säger ju du frkmaria att de inte är så starka i färgen så det kanske går bra. Det här är den stora nackdelen med att beställa på nätet, man ser inte exakt hur ringarna ser ut i färg o s v. Men du, hur pass ljusa är de? Du skulle inte kunna lägga in en bild på din? Fast den kanske ser lika mörk ut då, den kanske blir det på bild helt enkelt. Det här är den stora nackdelen med att beställa på nätet, man ser inte exakt hur ringarna ser ut i färg o s v. Men tror du den matchar den översta ringen eller skulle det se fånigt ut? Ah, vilka bekymmer man har! Flört

@Chicita: Ja precis, de ska ju inte skava mot varandra och det ska helst också se bra ut. Att ha en helt rak modell av förlovningsringen och mer kupad av vigselringen ser nog ganska konstigt ut.

• Innuendo
    Lingtardo skrev 2014-01-11 10:43:45 följande:
    Jag tycker den raka modellen skulle passa bäst. Men prova att gå till en guldaffär och prova på lika modeller. Tex leta efter en ring som liknar din vigselring och sen testar du olika raka eller kupade modeller för att få ett hum om hur det kanske skulle se ut.
    Problemet är bara att jag inte har någon vigselring - jag har förlorat bägge mina ringar och ska nu köpa nya.
    Chicita skrev 2014-01-11 11:20:11 följande:
    Du behöver då absolut inte be om ursäkt... Alla gör misstag - även jag Flört
    Men det underlättar ju att ha rätt bild som sagt Flört

Vigselringen du kikar på ingår i en serie - det finns alltså ringar som är gjorda för att matcha exakt om du vill det. 
    Den ser ut att vara en rak ring med lätt kupning. Så ingen av de ringar du länkade till kommer att passa perfekt.
    Den borde också finnas hos flera guldsmeder, så gå till guldfynd eller liknande och prova den - och prova den tillsammans med andra modeller så ser du snart vad som känns bäst
    Jag hittar inga matchande ringar på Guldhuset i alla fall, det är där jag hittat denna ring. De har andra vigselrinar med stenar och ett par utan, men de ligger antingen utanför vår budget eller min smak.

Jag hade ingen aning om att jag är så kräsen när det gäller ringar, det här var ju fruktansvärt! Jag är väldigt förtjust i det här rosa guldet. Rött guld gillar jag inte vidare mycket, har alltid gillat vitt guld mer. Och det är ju alltid lite dyrare...

Har fått en nya favorit, denna i antingen roséguld eller vittt guld:

www.safira.se/produkt/alliansringar/vigselring-4-0x1-9-mm-18k-roseguld-wsi-diamanter-0-12-ct

och denna i vitt eller roséguld:

www.safira.se/shop/28052/art52/h3265/18423265-origpic-64058f.jpg

Vet inte om bägge ska vara i samma guld, eller om jag ska ta en av varje. Jag har så  fruktansvärt svårt att bestämma mig! Och Maken är inte till någon hjälp, han tycker bara det hela är jobbigt.

Jag brukar vara emot att fråga om råd på internet, dels för att jag tycker man ska bestämmma själv och iinte fråga på internet, dels för att de man får svar av är fullständiga främlingar som inte känner en och som  man inte känner. Men nu  frångår jag mina principer och frågar: Hur skulle NI göra? Vigselringen finns alltså i vitt och roséguld, den släta förlovningsringen likaså. Jag skulle kunna ta vigselringen i roséguld och förlovningsringen i vitguld eller tvärtom, det finns många möjligheter här. Och på tisdag eller onsdag ska vi beställa ringarna...Förvånad
  • Innuendo
    20110519 skrev 2014-01-11 13:52:03 följande:
    Den övre ringen du länkade till här finns på guldfynd. Kikade på den när jag bestämde mig för min ring. Så tipset är att du går in på en guldfynd butik och testar ringar, sen när du hittar någon du tycker om går du in på internet och beställer. Bara för att man går in i en butik och provar ringar behöver man inte köpa därifrån. 

Om du går in och testar på en butik så ser du skillnaden lättare om du tycker om kupade eller rak ring. Då ser du även hur du tycker kupade och rak passar ihop. 

Ett litet tips bara. 
    Aha, jag visste inte att den finns på Guldfynd. Och jag troddde jag hade tittat på det mesta. Tack så mycket för det tipset!

Jag vill ju veta hur kupad och rak ser ut tillsammans, om det ser fint ut ut eller om det ser för bedrövligt ut. Glad Det ät ju jag som ska trivas med det, men man kan ju inte neka till att man alltid tänker lite på hur dt ser ut i andras ögon också. Det tror jag alla gör, även om de säger att de inte gör det. Liiite, som sagt.

Nej det är klart att man inte måste handla därifrån bara för att man provar och tittar, nu har jag som sagt inte sett att Guldfynd också hade den men jag antar att Guldhuset är billigare. De och Safira har ju bägge mycket lägre priser än "fysiska butiker".
    20110519 skrev 2014-01-11 13:55:13 följande:
    www.safira.se/produkt/forlovningsringar/forlo...

Jag hade valt dessa två tingar tillsammans. Är fint med roseguld. 

www.safira.se/produkt/alliansringar/vigselrin...

Men valet är ditt.

Väljer du denna vigselring
     www.guldhuset.se/lovely-b72465-p-3670-c-430.a...

hade jag valt denna förlovningsring
     www.safira.se/produkt/forlovningsringar/forlo...
    Ja, valet är mitt. Det är det som ät så jobbigt! Glad Beslutsångest deluxe. Jag tycker ju alla ringarna är fina! Och om jag skulle välja vigselringarna med stenar i finns det ju flera kombinationer som alla skulle vara fina.

Jag håller med dig, roséguld är väldigt vackert. Maken suckade när jag visade honom olika ringar: "Klart du ska gilla de dyrare. Vad är det ör fel på rött guld?"
    Och ddet kan man ju fråga sig. Jag vet inte varför, men jag har alltid gillat vitt guld mer. Nu när jag skulle börja titta efter ny förlovnings- och vigselring upptäckte jag roséguld, hade inte sett det tidigare!
  • Innuendo
    20110519 skrev 2014-01-11 16:14:28 följande:
    Roseguldet kom väll i april någon gång, var iallafall då de slog igenom mer. För jag köpte mig ett halsband och armband i roseguld i månadsskiftet april/maj där någon gång och då var det en nyhet. 
    Såpass sent allyså? Där ser man. Vilken tur att någon snodde mina "originalringar" eller att jag tappade dem (vet inte hur jag förlorat dem) så jag kan få nya i roséguld! Flört Fast säger jag så så att Maken hör tror han väl att jag  gömt undan ddem för att få ny

Jag hade ju mer eller mindre bestämt mig för den som är i både rosé och vitguld, tills, jag blev uppmärksam på att förlovningsringen är mycket "starkare" rosa. Det blir ju unte så bra, tänkte jag. Det är därför jag lagt in ringen med nio stenar också. Den är ju 1.514:- dyrare, vilket jag antar att många nyser åt men för oss är det rätt mycket. Men Maken är en snäll och lättövertalad Make, så jag tror nog det går bra. Han är bortrest över helgen, så jag kan spana efter ringar hur mycket jag vill utan att höra en massa suckar och stönanden! Glad
  • Innuendo
    Hemlig2009 skrev 2014-01-11 20:55:58 följande:
    När jag valde ringar så ville jag absolut ha samma form på ringarna, och höjden tycker jag är väldigt viktig också. Så att inte ena är väldigt tunn och den andra tjockare. Sedan tycker jag absolut att du kan ha ringar i två olika färger, tex en i vitt guld och den andra i rosé.
    Mina förra ringar var i olika färger. Förlovningsringen i rött guld och vigselringen i vitt. Så jag har haft funderingar på att ha så nu också, fast den ena i rosa guld då.

Det här var mycket jobbigare än jag väntat mig, att välja ringar sist tog inte många minuter. Men vi tog enkla släta förlovningsringar, och när vi skulle köpa min vigselring såg jag direkt vilken jag ville ha och så var saken klar. Nu håller jag på och velar och ändrar mig hela tiden.... Som jag nämnde tidigare trodde jag inte jag var så kräsen. Det finns ju så otroligt många ringar att välja på också. Man måste nog bestämma vilken sorts ring man ska ha och sedan hålla sig till det.

Så här såg min förra vigselring ut:
    www.guldhuset.se/passion-lysa-p-1280-c-169.aspx

Morsan och min styvdotter tycker jag ska ha en sådan nu också, men jag vet inte om jag vill ha en sådan igen. Känns som om jag får otur om jag tar den igen, förlorade ju den jag hade. Larvigt skrock, jag vet! Skäms
Svar på tråden Kupad eller rak?