Får inte tag i en vigselförättare...!
Tråden är gammal men problemet återstår och uppkommer ofta: att det inte går att få tag i ledig vigselförrättare.
Någon undrar, i tråden, om förrättarna inte VILL jobba. Så är sällan fallet. Ge dem lite mer cred än misstro. Snälla?
Som borgerlig vigselförrättare är jag uppbokad i princip varje helg. Detta ska kombineras med ett ordinarie heltidsarbete och egna barn. Jag har, hittills, aldrig sagt nej till ett par som väljer mig. Men det kan innebära att jag måste rucka lite på redan lagt tidsschema, avsäga mig egna privata planer och lägga tankar på soffsurfande åt sidan. För en bokad vigsel får jag drygt hundra kr i ersättning och följande vigslar samma dag ger ngr tior. That's it. Det är ersättningen som Länsstyrelsen betalar ut, en gång om året. Inför en vigsel har jag telefon och mail-kontakt med det lyckliga tu, jag skriver dikter och jag träffar vissa brudpar, jag reser till klippor vid kusten och till granprydda gläntor i skogen. Ja, banne mej om jag inte skulle jojka lite om brudparet önskade det. Varför? För att jag VET hur mycket man önskar och drömmer när det gäller sitt bröllop. Inget får gå fel och allt måste bli perfekt. Om JAG kan vara en del av det - ja, då är jag nöjd.
Men att jag inte vill jobba... det är helt fel.