Lavin skrev 2014-03-10 14:01:45 följande:
Hej! Jag har hittat en designerklänning som jag gärna vill ha, men den är lite för dyr... Tror du att man kan få den uppsydd? Vilken sida/företag tycker du att jag ska vända mig till? Vad kan jag förvänta av resultatet? (Jag har aldrig fått något uppsytt förut så det känns lite nervigt..) Klänningen är denna:
www.heidielnora.com/Vi börjar med den här klänningen som jag definitivt tror att du kan få en väldigt bra kopia av faktiskt. Jag skulle vända mig till Landy och Dino och skicka bilder och fråga om dom kan sy den, vad det skulle kosta och ifall dom sytt liknande klänningar tidigare och kan skicka bilder på det. Förhoppningsvis har dom bilder att skicka.
Lavin skrev 2014-03-10 14:09:04 följande:
Jag har också funderat på en helt annan klänning som är lite mer avancerad gällande tyg & mönster. Men jag är rädd för att jag skulle bli allt för besviken på resultatet om jag låter den bli uppsydd.. Det skulle va skönt om man kunde få höra vad någon som vet mer tror&tycker.. vågar jag? Hur ska jag skriva i beskrivningen till sömmerskan för att det ska bli så bra som möjligt? :S Klänningen är från grace loves lace kollektion fr. 2012:
www.pinterest.com/pin/1266706117861024/Egentligen har jag samma tips om den här klänningen. Där kan det dock bli svårare, men fråga kan man alltid. Även här, så fråga efter bilder på liknande klänningar. Ett annat tips gällande den här klänningen är att söka på Etsy efter liknande klänningar. Där finns det mycket fint i liknande stil.
En kopia kommer ju dock alltid vara en kopia och man kan inte förvänta sig att det ska bli exakt lika. Ju bättre bilder och beskrivning man har, desto större chans att det blir rätt dock. Jag brukar säga att man kan förvänta sig ett resultat som är ca 80-95% likt originalet, lite beroende på, och då ska man känna sig nöjd :) Men är det exakt den klänningen på bilden man vill ha, så finns det stor risk för besvikelse. Är det en liknande klänning, som är inspirerad av bilden, då blir man mest troligt nöjd med sin kopia :)