Inlägg från: mli 2014 |Visa alla inlägg
  • mli 2014

Bröllop i Italien

Hej på er!

Vi gifte oss i Italien för en vecka sedan! På ön Monte Isola i Iseo sjön. Vi ordnade allt själva och det har gått så smidigt med allt!
    Kan säkert svara på fler funderingar. :) Såg att någon undrade om klänningen på flyget. Vi åkte med SAS till Milano och vi hade varsin resegarderob med klänning och kostym plus en stor handväska och en ryggsäck. När vi kom ombord frågade jag första bästa flygvärdinna om vi fick hänga in dem i deras garderob. Det gick jättebra och de sa inget om att vi hade varsitt extra handbagage :) Vi gick på bland de första på planet (vi flög i vanlig ekonomiklass) och hon som kollade biljetten innan man går ner till planet var så glad över att vi skulle gifta oss så då gick det bra att gå på före alla andra! Kan tänka mig att andra flygbolag inte är lika snälla med detta men jag tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter.

Vi hade med oss en präst från Sverige som säkert kan tänka sig att åka med på fler bröllop i Italien. Helt underbar och lättsam person! :) Vi betalade för hennes vistelse och flygbiljett plus ett litet arvode. Skicka ett mejl till mig om nån är intresserad så kan jag höra med henne.

Kan inte fatta att nästan ett års planering av bröllopet nu är över! Delar gärna med mig av flera erfarenheter om nån har någon fråga! :) 

Ha de bäst!

• mli 2014

AnnsiA - Tack så mycket! :) Vi hyrde en fotograf i Italien. Det kostade 5000kr och hon var med från kl15 (vigseln började 16) tills efter kl 21 när vi skurit tårtan. Vi har inte sett några bilder ännu. Men det hon gjort tidigare var bra och hon var väldigt proffsig och fotade hela tiden.

Vi hade bjudit ca 55 personer och vi blev totalt 40 personer tillslut. Gästerna betalade 1500kr var för övernattning och all mat utom lunch på lördagen. Vi hade en välkomsmiddag på fredag å sen frukost lördag och söndag å bröllopsmiddag som vi bjöd på. Alla bodde på samma ställe, Castello Oldofredi, helt underbart ställe.

Om man vill ha en italiensk välsignelse så kan man anlita någon i Italien. Vi var inne på det innan vi beslutade att ta med en präst från Sverige så allt blev på svenska. Jag har noterat ett par hemsidor i min planeringsbok, www.myweddinginitaly.info och www.blessingsfromitaly.com. Vi kollade aldrig upp vad detta skulle kosta utan det var en reservplan för oss. Vi var även i kontakt med svenskakyrkan i Rom men de var dubbelbokade den dagen.

• mli 2014

Jag vet inte exakt hur många bilder vi får men hon kommer göra ett typ "reportage" med alla bilder som hon plockar ut. Vi tog offerter från några till och det va olika priser så det kan vara värt att höra med flera fotografer.

Svar på tråden Bröllop i Italien