Inlägg från: lk09nni |Visa alla inlägg
  • lk09nni

Mirakelfrukt: En knäpp idé, eller?

Jag kom just på en knäpp idé. Har hört talas om "mirakelfrukt"-tabletter, dvs tabletter gjorda av ett slags bär som lägger sig på tungan och ändrar smaklökarna så att allt surt och beskt plötsligt smakar fantastiskt syrligt och gott. (nej det är inte knark, jag lovar. Helt ofarligt och effekten går över efter två timmar).

Jag funderar på att köpa in ett gäng såna här tabletter och bjuda någon gång under kvällen, efter middagen, när festen är i full gång. Tänkte också passa på och ställa upp ett bord med citroner, selleri, äpplen, jordgubbar mm som tydligen smakar jättegott när man ätit dessa bär.
    Bärtabletterna är rätt dyra (ca 10 kr/styck) men tänkte det kanske blir en kväll att minnas för gästerna (plus att man kan bjuda på billiga frukter istället för dyra praliner, med samma effekt).

Men vill bara kolla. Är detta helt knäppt?
    Till saken hör att en majoritet av gästerna är läkare eller forskare och förmodligen uppskattar den lite nördiga aspekten av det hela. 

Vad tror ni? 

• Svar på tråden Mirakelfrukt: En knäpp idé, eller?
  • lk09nni
    filibustern skrev 2014-02-10 20:22:10 följande:
    gatt googla det. fasen va fränt! haha! jag skulle då tycka det var kul!
    Eller hur! Jag var också tvungen att googla för att tro det. Risken är att all öl och vin börjar smaka konstigt bara, men man kanske får bjuda ungefär samtidigt som det är dags för varannan vatten eller bjuda på någon syrlig bål...
  • lk09nni
    Petraksa skrev 2014-02-10 21:09:05 följande:
    Jag har testat, fick det i julklapp för några år sen. Jag hade INTE rekommenderat det. Det tar bort smaken delvis men det blir en konstig besk blandning av smaker i munnen..
    Och när jag testade så smakade allt jag åt och drack resten av kvällen skit :/

Men kan ju finnas olika märken visserligen men det jag testade var ingen höjdare.. 
    Hm, bra att få höra från någon som faktiskt provat - har inte gjort det själv. Har hört andra säga att tex öl smakar spya så det är kanske inte en fantastisk grej på en fest. Det blir nog till att pröva själv innan jag bestämmer mig!
  • lk09nni
    Alyllyra skrev 2014-02-11 11:10:10 följande:
    Har också testat det.

Vi drack ren vinäger och tuggade citron och det smakade i princip bara socker. Ganska spännande effekt faktiskt! Men sen smakade ölen helt fruktansvärt. Så nja, jag hade inte rekommenderat det på en fest, om man vill kunna äta och dricka gott efteråt...
    filibustern skrev 2014-02-11 11:30:57 följande:
    man kanske kan ge en tablett som present? och förklara vad det är och sen får gästerna ta det när dom vill? hemma, direkt, på morgon? 
    Jag hade i så fall tänkt mig att bjuda på tabletterna mot slutet av kvällen, efter att alla redan njutit av god mat, tårta, kaffe osv. Lite problematiskt med ölen bara, hade tänkt ha det som stapeldryck på festen och det är ju dumt att göra så att festen tar slut i förtid genom att ändra på folks smaklökar liksom.  Möjligen i så fall att man har tabletten som present/favour men ställer upp ett fruktbord så att vissa äventyrslystna fyllon kan prova redan mot morgontimmarna =)
Svar på tråden Mirakelfrukt: En knäpp idé, eller?