• Mathildatiger

De eller dem

Är det någon mer än jag som stör sig på att många skriver dem när de menar de?
    Personligen tycker jag att det är bättre att skriva dom om man är osäker, framför allt i ett informellt forum som det här, än att använda dem fel.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden De eller dem
  • filibustern

har faktiskt aldrig sett det tro ja.. och om jag sett det så har jag inte reflekterat över det :P

jag skriver "dom "allra oftast. :P  

• Therecef

Om du kan byta ut till "honom" blir det "dem" men om man byter till "han" blir det de".

Jag såg honom - Jag såg dem
    Han är på väg - De är på väg.  

• snowstars

Jag! Språkpolisen i mig skriker. Fast jag har säkert gjort fel någon gång ibland också och i forum som det här förväntar jag mig inte korrekt text. Men jag håller med om dom, tycker för övrigt inte att det är en dum stavning och använder det ofta i informella sammanhang, som forum. Tycker det blir lätt att det ser stelt ut att skriva de och dem. 

• Mathildatiger
    snowstars skrev 2014-02-12 13:47:11 följande:
    Jag! Språkpolisen i mig skriker. Fast jag har säkert gjort fel någon gång ibland också och i forum som det här förväntar jag mig inte korrekt text. Men jag håller med om dom, tycker för övrigt inte att det är en dum stavning och använder det ofta i informella sammanhang, som forum. Tycker det blir lätt att det ser stelt ut att skriva de och dem. 
    Visst kan man skriva fel, det gör ju alla ibland. Det är de texter där personen konsekvent använder dem fel som får min inre språkpolis att skrika. :)
    Tyvärr tycker jag även att det gör att personen framstår som mindre intelligent, även om det inte alls behöver vara så såklart.
  • Kalaspinglan

Japp, det ser jag ofta, och det stör mig! Däremot har jag insett att de som inte vet skillnad mellan när man använder de och dem knappast kommer att försöka lära sig det heller.

Vissa tror av någon anledning att det är finare att skriva 'dem' än att skriva 'de', varför har jag aldrig förstått. 'Dem' är ju dessutom en betydligt ovanligare form än 'de', så om man är osäker och måste chansa har man större sannolikhet att få det rätt om man skriver 'de'.

• Alyllyra

Jag stör mig på det - i officiella sammanhang.

På ett internetforum - nej, inte direkt. Jag vet skillnaden själv och skulle endast i undantagsfall skriva fel. Men att andra gör det stör mig inte så värst mycket så länge jag förstår vad de menar. Jag är noga med det jag själv skriver, förkortar tex aldrig SMS eller liknande, men så länge jag förstår den andra personen så orkar jag inte lägga energi på språkfel.

Therecef skrev 2014-02-12 13:47:05 följande:
    Om du kan byta ut till "honom" blir det "dem" men om man byter till "han" blir det de".

Jag såg honom - Jag såg dem
    Han är på väg - De är på väg.  
    Haha, det här blir en jätterolig regel om man pratar dialekt. Tex säger många i min släkt "hon" eller "han" i alla sammanhang, typ. "Jag pratade med hon". Formen "henne" använder de typ inte alls. Så de skulle inte fatta den här regeln Flört

• snowstars
    Alyllyra skrev 2014-02-12 14:04:55 följande:
    Haha, det här blir en jätterolig regel om man pratar dialekt. Tex säger många i min släkt "hon" eller "han" i alla sammanhang, typ. "Jag pratade med hon". Formen "henne" använder de typ inte alls. Så de skulle inte fatta den här regeln Flört
    Känner heller ingen som använder formerna henne och honom. I dialekten vi pratar där jag bor pratar man med "han" och inte med "honom". Däremot skriver jag alltid rätt, även om personer jag känner inte gör det. 

En bättre regel jag har hört är engelskans they - them. They = De och them = dem. Men då måste man ju vara säker på engelskan ;) 
  • Mathildatiger

Man kan använda vi och oss.

Vi = de
    Oss = dem

Vi pratade med.... = De pratade med...

Polisen såg oss = Polisen såg dem

• filibustern
    Alyllyra skrev 2014-02-12 14:04:55 följande:
    Jag stör mig på det - i officiella sammanhang.

På ett internetforum - nej, inte direkt. Jag vet skillnaden själv och skulle endast i undantagsfall skriva fel. Men att andra gör det stör mig inte så värst mycket så länge jag förstår vad de menar. Jag är noga med det jag själv skriver, förkortar tex aldrig SMS eller liknande, men så länge jag förstår den andra personen så orkar jag inte lägga energi på språkfel.Haha, det här blir en jätterolig regel om man pratar dialekt. Tex säger många i min släkt "hon" eller "han" i alla sammanhang, typ. "Jag pratade med hon". Formen "henne" använder de typ inte alls. Så de skulle inte fatta den här regeln Flört
    älskar dialekter. jag kör mycket "han och "hon istället för honom/henne. och en annan favorit är jag istället för mig, vilket många reagerar på, då det låter än mer konstigt. 

" kan du gå ut å gå me jag?" (eller "lavé" istället för med)
    "det har aldrig hänt jag" 

finns även du istället för dig

"jag kan väl vara med du?" 
    "jag hjälper du!"

etc. 
  • filibustern

haha! undra om man skulle ha skrivit dialekt i inbjudan? då det bara är närmaste så vet ja att alla fattar om man skriver. t.ex

"nu ska vi gift oss!

å vi vill fira det här lavé je. kom te *kyrka* klocka två den *datum*!

sen bli're midda' å tårta å nå anne götta i *lokal* 

meddela om je köm senast *datum* till *brud* eller *brudgum* 

här ha je numren: xxxxxxxx

HAHAHA!! 

en rolig tanke. 

Svar på tråden De eller dem