Inlägg från: filibustern |Visa alla inlägg
  • filibustern

De eller dem

har faktiskt aldrig sett det tro ja.. och om jag sett det så har jag inte reflekterat över det :P

jag skriver "dom "allra oftast. :P  

• filibustern
    Alyllyra skrev 2014-02-12 14:04:55 följande:
    Jag stör mig på det - i officiella sammanhang.

På ett internetforum - nej, inte direkt. Jag vet skillnaden själv och skulle endast i undantagsfall skriva fel. Men att andra gör det stör mig inte så värst mycket så länge jag förstår vad de menar. Jag är noga med det jag själv skriver, förkortar tex aldrig SMS eller liknande, men så länge jag förstår den andra personen så orkar jag inte lägga energi på språkfel.Haha, det här blir en jätterolig regel om man pratar dialekt. Tex säger många i min släkt "hon" eller "han" i alla sammanhang, typ. "Jag pratade med hon". Formen "henne" använder de typ inte alls. Så de skulle inte fatta den här regeln Flört
    älskar dialekter. jag kör mycket "han och "hon istället för honom/henne. och en annan favorit är jag istället för mig, vilket många reagerar på, då det låter än mer konstigt. 

" kan du gå ut å gå me jag?" (eller "lavé" istället för med)
    "det har aldrig hänt jag" 

finns även du istället för dig

"jag kan väl vara med du?" 
    "jag hjälper du!"

etc. 
  • filibustern

haha! undra om man skulle ha skrivit dialekt i inbjudan? då det bara är närmaste så vet ja att alla fattar om man skriver. t.ex

"nu ska vi gift oss!

å vi vill fira det här lavé je. kom te *kyrka* klocka två den *datum*!

sen bli're midda' å tårta å nå anne götta i *lokal* 

meddela om je köm senast *datum* till *brud* eller *brudgum* 

här ha je numren: xxxxxxxx

HAHAHA!! 

en rolig tanke. 

• filibustern
    Alyllyra skrev 2014-02-12 15:08:13 följande:
    I love it! Hjärta

"Nu ä de dax å gifta sig då!

Han't du nå annat fö deg så kom te körka på lö'dag klocka trä.

Ring te brudens mor å prata me ho'."

Usch, vad dålig min dialektala svenska är ;) Det skulle vara dalmål om ni inte fattar...
    HAHAHA!! underbart! 
  • filibustern
    TheD skrev 2014-02-12 16:49:48 följande:
    Något annat som är irriterande är: "Vad fin du var?" Jag ÄR fin ;) "Vad fin den där klänningen var?" Jag brukar svara med "Ja...det är den fortfarande...just NU" :p
    hahaha! det är sant! har själv aldrig tänkt på det. :P
Svar på tråden De eller dem