Lite ovanlig tråd, men ni föräldrar hjälp mig snälla
Hejhej snälla hjälp mig att förstå SGI
Jag skall börja jobba i juni efter 3 års utbildning, jag kommer att få ca 24000:- i grundlön (helg,kväll ej inräknat), vi vill gärna börja skaffa barn i augusti och då hinner jag arbeta(om man klarar det, om man ej får för mycket symtom) 11 månader, om man nu kan bli gravid/bli gravid direkt.
Jag vet med säkerhet att jag kommer att ha 100% jobb fram till jul (7 månader), men min framtida chef har sagt att det inte är några problem med att fortsätta jobba efter jul. Så jag kommer att börja med ett ganska långt vikariat på 7 månader och förmodligen få förlängt sedan.
Min fråga är att jag vet att jag inte kommer hinna att få fast jobb innan vi får barn och kommer gå efter vikariat. Men kommer jag få SGI då fast jag ej har fast? Kan någon förklara mer för mig hur det går till för blir inte klok på försäkringskassan så vore skönt om någon med liknande situation kan förklara. Vill verkligen inte förhasta mig så jag får den lägsta på 180kr.
Jag är verkligen förvirrad när det står årslön på vissa ställen, 6 månader innan barnet på vissa, 8 månader på vissa och det här med 240 dagar --> 240-dagarsvillkoret : De första 180 dagarna med föräldrapenning måste alltid tas ut enlig föräldrapenningnivå. För att få ersättning som motsvarar din SGI under dessa dagar måste du uppfylla 240-dagarsvillkoret. Det innebär att du måste ha haft rätt till SGI över 180 kronor per dag i minst 240 dagar i följd närmast före barnets födelse eller beräknade förlossningsdatum. Menas det med att jag måste jobba 240 dagar eller vad?
Snälla hjälp är så förvirrad i denna djungel, och vill verkligen börja planera vårt framtida barn.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-13 17:48
Ska gifta mig i sommar. Därför skriver jag tråden här :)