rispåsar såpbubblor eller inget alls?
Hej alla. funderar nu på om vi ska rispåsar eller såpbubblor när vi går ut ur kyrkan? ellet ska man inte ha något alls. ? och varför finns den traditionen?. med såpbubblor är jag rädd för fläckar på klänningen?
Hej alla. funderar nu på om vi ska rispåsar eller såpbubblor när vi går ut ur kyrkan? ellet ska man inte ha något alls. ? och varför finns den traditionen?. med såpbubblor är jag rädd för fläckar på klänningen?
Ris tar ju gästerna med sig själva. Det är, som står här ovan, ett sätt att lyckönska paret. Att som brudpar förse gästerna med ris är ungefär som att ge presenterna man vill ha till gästerna innan festen.
Vi kör också på såpbubblor, hittade såna som inte ska ge fläckar, så det blir nog bra :) ris känns bara jobbigt, hade nog bara tänkt på den stackaren som måste städa upp efteråt :P
Vi hade egentligen bestämt oss för såpbubblor men när vi beställde inbjudningskorten så fick vi "bröllopsris" på köpet. Det är hjärtformat och i ett material som smälter när det kommer vatten på det så man behöver inte städa och det är ingen fara för fåglarna :) Dessutom tycker jag det blir så fina bilder med riset i luften (blir naturligtvis även det med såpbubblor men blåser det mycket finns ju risken att det inte går att blåsa bubblor eller att dem blåser åt ett annat håll).
Vi har köpt små organzapåsar som gästerna ska få tillsammans med vigselprogrammen när dem kommer.
Blivande frugan, jag köpte två paket a 48 bubblor på ebay för 250kr inkl frakt. Det är klassiska rör med hjärta längst upp fyllda med bubblor. Det blir jättemånga ganska små bubblor. De skickas i ordentlig orginal kartong. m.ebay.com/itm/131112011707 denna är jag 99 procent säker på at det var jag beställde ;)
Vi har beställt bubbelhållare på jjhouse. Vi tyckte det skulle bli väldigt vackert på bild & jag har själv inte vart på något bröllop med bubblor. Men nu blev jag osäker eftersom ni sa att det kan fläcka ner klänningen... :( Det hade jag inte en tanke på!
Vi hade inget.
Den viktigaste anledningen var att kyrkan förbjöd ris eller annat som skulle kastas, för dom varken kan eller hinner städa upp grusgångarna från massa frön, blomblad eller liknande.
Den andra anledningen var att riskastningen ju egentligen är något som gästerna ska stå för på eget bevåg - inget som dom ska förses med.
Det blir lite som att köpa presenter till sig själv, men att skriva "Från XX" på lappen.
Riskastningen ska ju vara för att lyckönska brudparet och att önska dom många barn. Så det blir lite som "här, kasta det här på mig så att du önskar mig lycka till i framtiden" kände vi...
Såpbubblor passade helt enkelt inte in i temat. Men även där kände vi att vi inte ville använda gästerna som "effektförstärkare" till bilderna.
Dessutom så är det svårt att få till det sådär jättebra med bubblor utomhus som det brukar se ut på bilder. Så det kändes inte värt det.
Vi kommer förmodligen att ha såpbubblor. Var på ett sommarbröllop för ett par år sedan där de hade sådana och det blev en superfin effekt på bilderna (har bara sett de jag tog själv dock och jag är ingen proffsfotograf direkt). Men det är såklart väderberoende, då var det vindstilla och strålande sol så bubblorna skimrade väldigt fint i ljuset och gav djup i bilderna.
Ris bör man ju inte ha för fåglarnas skull, men sånt sockerkonfetti som nämns ovan finns ju också på e-bay om man är ute efter den mer traditionella stilen.
Bara för informations skull så är det en myt att fåglar skulle må dåligt av riset, men det kan ju förstås finnas andra anledningar till att välja något annat! :) Vi ska ha ris, jag tycker det är fint och lite traditionellt sådär. Jag har gjort egna rispåsar som vi ska dela ut, det kanske folk tycker är lite pajas men om jag nu vill ha ris tänker jag inte chansa på att folk har med det eller inte.
Vi hade köpt en massa torkad lavendel för att ha till dekorationer och annat. Och det blev en del över...
Så jag köpte en gammal bok och gjorde "strutar" av sidorna och stoppade lavendelblommor i.