fkidron skrev 2014-02-17 21:52:30 följande:
Jaa.. Alltså jag är väldigt mycket sån som tycker att man ska få gifta sig precis så som man trivs. Dvs trivs han i rakat och rakar sig varje dag så kanske man ska låta honom göra det... Man vill ju inte att han ska känna sig obekväm på sin stora dag! Du kan ju framföra dina önskemål, att det skulle betyda mycket för dig osv.. Och så får man se om det betyder lika mycket för honom. Berätta hur du känner men att det viktigaste är att han trivs med sig själv. Så kanske han överraskar och lämnar rakhyveln ifred på bröllopsdagsmorgon!
Om jag får slänga in en fråga här när vi ändå pratar om just brudgummernas (brudgummornas? Hur säger man?) utseende - så har även jag en liten situation med min blivande, fast lite tvärt om..
Jag vill ABSOLUT inte tala om för honom hur man SKA se ut på ett bröllop som brudgum, det är våran dag och vi ser ut som vi vill, med gummistövlar och höhatt om vi så vill... Han är väldigt anti-högtidsklädnader i största allmänhet. Han brukar ha på sig slips om man måste till större engagemang. Men på sitt eget bröllop vill han bara gifta sig i vit skjorta och finbyxor, dvs utan slips och kavaj. Han är jättesnygg i bara vit skjorta, vältränad med breda axlar och lite mörk, men är det trots allt något som jag bör kunna kräva av honom att ha på sig iallafall under själva vigseln? Han kräver ju ingenting av mig.. Förutom att jag inte ska sminka mig för mycket eller göra till mig så att han känner igen kvinnan han blev kär i! (sminkar mig sällan)
Folk omkring mig typ familjen och så tycker absolut att jag kan säga till honom att ta på sig slips för att, ja, det har man ju liksom.. Men jag vill inte att det ska bli irritationsmoment heller!
Är det något som man ser ofta, män som gifter sig i bara skjorta? Borde jag låta honom vara? Har inte varit på så många bröllop.. Bör tillägga att vi inte gifter oss kyrkligt, utan på stranden.. I 40 graders värme. Jag själv har ju ingen chapel-slöja direkt..
JAG personligen tycker väl att man i den mån det går ska matcha varandra. Det ser ju lite knäppt ut kanske om du har megafluffbrudklänning, slöja, diadem och brudbukett och så kommer han i vita chinos och uppknäppt skjorta och ser ut som han nyss klivit upp... det blir fel då.
Dom killar jag sett som gift sig i uppknäppt skjorta och finbyxor då har tjejen haft en enkel klänning på sig. Vanlig rak enkel sidenklänning tex, (fodralklännning , knäkort) En vanlig frisyr och kanske bara 3 liljor vilandes på armen.
Så antingen får han så lov att dra på sig en slips eller en kavaj och matcha dig - eller så får du vara den som matchar hans lite mer lediga stil.
En kavaj eller slips kan man kompromissa om också, han kan ha det under vigseln och medan ni blir fotograferade. Men sen är det helt okej att han tar av sig o knäpper upp.