• MissTC

Hjälp kan inte välja metall! Kan man ha dubbeluppsättning?

Jag har verkligen problem.. Min förlovningsring är en alliansring i vitguld. Men jag har alltid varit en rödguldsmänniska. O alla mina smycken är typ i rödguld.

Då kanske någon undrar, varför i hela fridens namn är din förlovningsring i vit guld?
    De är en jätte bra fråga. För att jag tycker diamanter gör sig bättre i vitguld.

Men det kanske är lättare om jag listar för o nackdelar.

Rödguld.

FÖR:
    - jag passar bäst i rödguld anser jag sj.
    - alla mina smycken är typ i rödguld.
    - de åldras fint

NACKDELAR:
    - tycker inte diamanter gör sig så fint i de
    - om du skickar in för glänsning o slip så förlorar du lite av guldet.
    - personligen tycker jag att det är super fult o blanda röd o vit metall

Vitguld.

FÖR:
    - diamanter gör sig helt klart bäst i vitguld
    - fått någon galen ide om att det helt enkelt ska va vitguld, ser mer smakfullt ut.

NACKDELAR:
    - du måste rodera om vitguld, vilket gör att ringen bli väldigt dyr tillslut, beroende på hur ofta
    man gör det.
    -personligen tycker jag att det är super fult o blanda röd o vit metall
    -tycker inte jag passar lika bra i vitt som rött.

Kan man ha dubbeluppsättning av ringar? Funderar på att ha mina stenringar i vitguld och
    sen köpa två släta rödguldsringar o ha mer som vardagsringar?

Det är är helt galet, hur ska jag kunna bestämma mig.

• Svar på tråden Hjälp kan inte välja metall! Kan man ha dubbeluppsättning?
  • Kidneybönan

Jag har rödguldsringar med champagnefärgade diamanter i. Det passar sjukt bra ihop! Jag ville också gärna ha rött guld och tycker inte att vita diamanter blir så snyggt men då tipsade guldsmeden om champagnefärgade och jag föll direkt :)

• JW2014

Jag trivs bäst med silver därför köpte min blivande man en vitguldsring när han friade. Min blivande vigselring är i rött guld men runt diamanterna och fästena så är det vitt guld. Svårt att förklara men framsidan är vitt guld och skenan rött. Jag tycker att det blev snyggt då diamanterna framhävs och samtidigt så blir det en liten färgklick med det röda guldet :)

• MissTC

Aa jag gillar ju inte riktigt att blanda metaller.. andra kan passa jätte fint i de men jag trivs inte alls i det..

Kikade på googel på champagnefärgad diamantring o första tanken är att de e inte jag heller..

Jag har hittat en ring som jag dog lite när jag såg o det som kännts mest rätt.
    Men som en guldsmed sa, du ska ha den hela livet o jag måste ju tänka så.

ska se om jag kan försöka lägga in en bid när jag prova den =)

• MissTC

Denna provade jag på mässan förra helgen o de kändes så rätt... självklart ska min förlovningsring vara på
    andra sidan. men så är jag osäker o funderar om jag ska ha den i rödguld istället.. om det nu ens blir den.
    Min sambo vill att jag ska ha en enkel solitär bara...
  • JW2014

Den ringen var snygg men ser inte så praktisk ut. Det ser ut som om det snabbt kan samlas smuts och bakterier i alla hålrummen. Den ringen hade jag nog köpt som en vanlig festring till högerhanden och sedan köpt en mer praktisk vigselring :) diamantringar kan man aldrig få för många av ;)

• MissTC

hehe aa nee den är inte praktisk alls =)
    Men jag tar hand om mina smycken så det är inget problem. Jag tar alltid av mig alla smycken när jag kommer hem. Men nu använder jag inte smycken hemma, om jag bara är, städar lr så =)

Förut var jag sån som aldrig tog av mig smycken. Men nu vet jag bättre o vill ju självklart att mina smycken ska ha
    ett långt liv =) 

Här kan man läsa om rengöring =) http://www.sophiessilver.se/rengoring-1.htm

Nu minns jag inte om det står där på sidan, men lägg en gång i veckan ringar i varmtvatten med diskmedel o
    låt det ligga lite =) diamnterna gnistrar så mkt bättre då =)

• JW2014

Jag använder mina smycken hemma också. Har på mig dom varje dag :) Men jag tar av mig dom och rengör varje kväll med diskmedel och putsar dom noga en gång i månaden :) Jag arbetar med färg och konst så jag tänker alltid praktisk när det kommer till smycken, kanske därför jag tänkte på det praktiska så fort jag såg ringen ;) Jag har opraktiska diamantringar hemma som jag aldrig skulle kunna bära dagligen men som jag gärna använder till fest, så det var ingen kritik mot just ringen du visade.

• JW2014

Alltså, jag står inte och skrubbar mitt guld varje kväll ;) utan jag tar av dem och sköljer av smyckena med lite diskmedel. Såg nu att mitt inlägg kan tolka underligt ;)

• MissTC

Hehe nee jag tog absolut inte illa upp =) men som jag skrev i inlägget, de e därför jag funderar på att även ha två
    enkla rödguldsringar sen senare som jag kan byta med..
    Jag har ju alltid tänkt att vigselringarna har man ju på sig sen. Men samtidigt är det inte "jag" om du förstår hur
    jag menar.. jag vill att det ska glittra o vara de där extra. Sen förstår jag ju att om man tex skulle få barn någon dag så funkar ju inte den ringen så bra då hehe..

Jag målar själv tavlor o så.. men oavsett om jag skulle ha en slät ring lr med stenar så skulle jag ändå aldrig måla, städa, duscha lr så med smycken på =)

Trodde att det skulle vara lättare att bestämma sig men jag gillar nog smycken för mkt hehe

• CoG

Jag tycker att det låter som en bra kompromiss att ha en uppsättning vardagsringar i det material som du trivs bäst i och sedan alliansen (tillsammans med en annan ring?) vid finare tillfälle.

Då får du ju både ock :)

• MissTC

Ja det lutar åt det hållet nu.. Varför skulle man igt inte kunna få det bästa av två världar =)

• CoG
    MissTC skrev 2014-02-20 16:12:48 följande:
    Ja det lutar åt det hållet nu.. Varför skulle man igt inte kunna få det bästa av två världar =)
    Ja varför inte om du både vill ha det glittriga med vitguld som metall,
    men inte trivs i det så pass att du vill bära det alltid.

Jag fick en fin ring i morgongåva som är rätt tunn, den bär jag inte till vardags utan bara ibland.
    Men jag tycker om den ändå.
  • MissTC

aa jag gillar båda, men sen har ju båda för o nackdelar...

får hoppas att det kommer att lösa sig.. kan väl bara känna att min vitguldsring har blivit jätte tråkig o mat efter bara ett år.. o då använder jag den inte ens alltid =/

• MissTC

Nu har jag bestämt mig, det blir denna fast i rödguld =) =)
Svar på tråden Hjälp kan inte välja metall! Kan man ha dubbeluppsättning?