• lk09nni

Dela er bröllopsångest!

Ok så det är sex månader kvar och jag har redan ångest... Här kommer mina ångestpunkter i fallande ordning:

1: Att mina kompisar kommer att ha tråkigt och tycka illa om festen/oss
    2: Att mina föräldrar och syskon som så snällt har erbjudit sig att hjälpa till med en massa tjänster kommer att ångra sig och bli stressade/sura.
    3: Att kostnaderna för saker som vi ännu inte ordnat (inbjudningar och dukning) kommer att dra iväg eftersom jag inte riktigt förstår mig på detta
    4: Att någon släkting kommer att dö och det blir dålig stämning
    5: Att vännerna kommer att dö under transport från hotell till festlokal och det blir jävligt dålig stämning
    6: Att vi inte får tag i någon fotograf (fotografen vi hade tänkt oss håller eventuellt på att göra slut med min syster = dålig stämning).
    7: Att det blir för lite mat/sprit
    8: Att det blir för mycket sprit och alla blir asfulla
    9: Att jag får sjukt mycket acne (får ibland ordentliga utbrott, särskilt då jag är stressad) och inte kommer att se så fin ut på bilderna

Det var nog allt. Vad har ni andra ångest för?

• Svar på tråden Dela er bröllopsångest!
  • a ring on my finger

*Att vi, våra barn, våra föräldrar, vår fotograf blir så sjuka att de inte kan medverka. Typ magsjuka. *Att vår budget spricker ordentligt. Visst man kan ju ta ett lån men det har vi lovat varandra att aldrig göra. *Att maten är äcklig eller ännu värre är snålt beräknad så att folk går hungriga. *Samma med dricka. Hellre lite för fulla gäster än tom bar. *Att jag ramlar...är nog det jag är mest nervös över!!! *Att jag får rödvin på klänningen. *Att jag råkar bli för full...Hahaha. Säkert massor av andra saker...men detta är saker jag tänkt på ganska många gånger.

• Js Fästmö

Att jag inte kan gå ner i vikt innan men det SKA gå. Men annars bara typ att mannen får kalla fötter..hehe

• virrefo

Ångest över
    Dansen
    att inte hinna prata med alla.
    att gästerna tycker det är långtråkigt-
    att det ska strula med servering.
    att budget inte ska gå ihop.
    även ångest över att någon ska anordna möhippa. 'är verkligen något jag inte vill ha. och ahr även utalat mig om det-
    Ja finns en hel del att bygga på 

• fkidron

Att vänner eller släkt skulle dö under transporten kanske skulle vara hemskt på andra nivåer än att det blir dålig stämning på din fest? Nu missförstod jag kanske... Hoppas jag.

Jag skulle tycka det var jobbigt om man blev sjuk, eller vaknade med munsår.. Som jag ofta får när jag är stressad. Ska försöka hitta någon förebyggande huskur, någon som kan lite om sånt?

• GustavB
    Mathildatiger skrev 2014-02-23 20:00:20 följande:
    Hahahaha tack för kvällens bästa skratt.Glad
    Varsågod ;) Skrattade rätt gott åt det själv efteråt :)
  • Alyllyra
    GustavB skrev 2014-02-23 10:51:42 följande:
    Har haft två st mardrömmar nu inför bröllopet, båda har involverat någon form utav katastrof med maten. Den enda jag kommer ihåg var att det serverades 3 rätters med olika sorters lök, bara lök. 
    Haha, jag tänker på Gudfadern-scenen med hästhuvudet, fast att vakna upp med bara massa lök överallt! Skrattande

Jag kan inte komma ihåg att jag hade så mycket ångest innan bröllopet, men man kanske förtränger sånt? Flört
    Det gäller att man har bra reservplaner/alternativ för sånt som man kan påverka och släpper sånt man inte kan påverka.

Vi hade tex en lokal i reserv om det inte skulle gå att ha vigseln utomhus, cateringfirman fick vara ansvariga för att se till att mat och dryck räckte samt att serveringen flöt, vi tejpade fast kanten på mattan i vigsellokalen (och jag provgick säkert 10 ggr) för att INTE kunna snubbla... 
  • lk09nni

Regn är en stor ångest! Vi har visserligen planerat att vara under tak oavsett men fan vad deppigt om det spöregnar och är 12 grader i Juli... Borde inte bli så men vem vet. 

• adegren77

Vi ska gifta oss på Skansens drop in-bröllop, och jag är orolig över att man inte kommer ha nån som heldt kontroll över dagen, att vi inte lyckas klämma in nån picknick osv. Jag är också orolig att dagen inte kommer bli mysig och speciell, utan bara helt B. Nojjar också över vädret , att jag inte ska hitta nån gin klänning och att jag kommer vara allmänt ful hela dagen. Och att nån blir magsjuk.

• Pia88

Största orosmomentena är
    - vi hittar ingen som kan sköta servering
    - fästmannen svimmar i kyrkan
    - alla har tråkigt
    - jag hinner inte få ner mina kilon innan midsommar (bröllop 12 juli)
    - nåt händer med mormor så hon inte kan vara med, eller med någon annan
    - ingen vill komma

nu är det flera som sagt att de nog kommer och har bokat in vårt datum i sina kalendrar (inte skickat save the date)... så gäster borde vi nog ha  Flört underhållningsbiten är jag mer orolig över...

• mamp

Min största ångest är över håret. Jag ska sätta upp mitt egen hår och de två senaste gångerna jag övat har det blivit riktigt dåligt. :(

Övrig ångest är:
    - Att jag inte ska orka hela dagen (jag är kronsikt trött och brukar normalt bara vara aktiv ungefär en halv dag)
    - Att barnen ska förstöra middagen (några barn som är bjudna är helt oregerliga och om de inte får som de vill skriker de bara rakt ut medan föräldrarna inte gör någonting) 
    - Att jag på något sätt river sönder eller smutsar ner klänningen

• Vichy
    mamp skrev 2014-02-25 11:47:26 följande:
    Min största ångest är över håret. Jag ska sätta upp mitt egen hår och de två senaste gångerna jag övat har det blivit riktigt dåligt. :(
    Åh jag känner så väl igen det där! JAg blir aldrig nöjd när jag fixar håret, och smink är jag bra på men bli perfektionist om jag fixar det själv för nått viktigt...

Därför har jag bestämt att på en sån viktig dag som bröllopsdagen får jag inte få för mig att fixa sånt själv. Och min familj ska även påminna mig om det. Annars skulle jag bara gå omkring och vara besviken över mitt misslyckade hår och mejk att jag är orolig för att jag inte skulle njuta av dagen.

Därför är det prio att hyra in nån duktig som hjälper mig!
  • Sandra380

Ångesten är total här just ...

-Rädd att festen blir stel och tråkig
    -Att precis som TS, kostnader som drar iväg
    -Att folk sitter i sina egna klickar och är rädda för att interagera med nya människor
    -Att jag inte ska hinna gå ner i vikt som jag vill (annars måste jag ta ut klänningen)
    -Att folk ska tycka lokalen är lite trashig (de renoverade den nu i höstas och resultatet var värre än utgångspunkten)
    -Att inte hitta tärnklänningar som alla är nöjda med och som framför allt matchar resten av färgtemat
    -Att inte ha råd med den sminkning jag tänkt mig och blir tvungen att sminka mig själv
    -Att folk ska tycka det är krångligt att skaffa barnvakt och därför strunta i att komma
    -Att folk tycker att kyrkan och festlokalen är alldeles för mycket ute i bushen och för den skull väljer att inte komma
    -ATT FOLK HELT ENKELT INTE SKA KOMMA :S

Sjukt mycket ångest just nu :( 

• mamp
    Vichy skrev 2014-02-25 11:58:14 följande:
    Åh jag känner så väl igen det där! JAg blir aldrig nöjd när jag fixar håret, och smink är jag bra på men bli perfektionist om jag fixar det själv för nått viktigt...

Därför har jag bestämt att på en sån viktig dag som bröllopsdagen får jag inte få för mig att fixa sånt själv. Och min familj ska även påminna mig om det. Annars skulle jag bara gå omkring och vara besviken över mitt misslyckade hår och mejk att jag är orolig för att jag inte skulle njuta av dagen.

Därför är det prio att hyra in nån duktig som hjälper mig!
    Jag är precis likadan och hade helst velat anlita någon också men trots att jag varit runt halva stan har jag inte lyckats hitta en enda frisör som ens kan tänka sig att försöka sätta upp mitt hår. Jag har väldigt långt hår som dessutom är tunt, flygigt och extremt ömtåligt så jag förstår dem till viss del men jag trodde att det i alla fall skulle gå att hitta någon.
  • Nokaro

Absolut största ångesten är att jag eller min blivande make ska bli så sjuka att man inte kommer upp ur sängen. Näst största ångesten är att fotografen blir så sjuk att hon inte kan jobba de 8 timmar hon ska vara med oss. Ett annat ångest moment är att nånting går fel med maten, att köket misslyckas totalt eller att någon råkar välta bröllopstårtan på golvet.

Jag har även ångest över att jag är ett riktigt kontrollfreak och inser att jag måste släppa på allt under den stora dagen och bara flyta med.. haha

• aleydis

" Vinterbröllop" är planerat tills på lördag i norra/mitten av Sverige. All snö är smält. Blä :(

• SandraElisabet
    aleydis skrev 2014-02-26 23:27:53 följande:
    " Vinterbröllop" är planerat tills på lördag i norra/mitten av Sverige. All snö är smält. Blä :(
    Snacka tråkig timing! Obestämd Hoppas det blir underbart ändå! Solig
  • Utvandrare

Att vi ens inte ska få ihop något bröllop (haha, känner mig sååå långt efter i planeringen)
    Att jag ska glömma ta med mig brudklänningen till Sverige
    Att Mr. U ska missa planet och inte hinna fram till bröllopet (vi bor inte i Sverige och jag flyger nog dit i förväg)
    Att kyrkan/lokalen/you name it ska slarva bort vår bokning 
    Att jag inte ska hitta en frisör(/konditori/florist) som har öppet en söndag mitt under semestern
    Att jag kommer att ta på mig allting själv (tårta, blommor, dekorationer, pyssel, underhållning för kidsen, etc) och sedan inte hinna med någonting
    Att svärmor ska sura genom hela tillställningen och att Mr. U kommer dåligt av det :(

Svar på tråden Dela er bröllopsångest!