• kärleken

Viktnedgångspepp!

Hej alla kämpar!

Jag hoppas jag får vara med här. Jag trodde aldrig jag skulle behöva hjälp på detta sätt men nu behövs det! Jag har länge kämpat med vikten och har lyckats hitta en bra balas efter många år. Jag väger fortfarande en hel del, men har trivts bra med det jag har nu. Uppdraget var inför sommarens bröllop att inte gå upp något. Men jag känner det börjar barka helt åt fel håll nu! Våren lockar fram onyttigheter för mig och det där med att folk blir mindre hungriga på sommaren - stämmer inte på mig iaf!

Jag väger just nu ca 79kr till mina 176cm. Klänningen får väl inte bli för stor, men kan jag minska lite på armar och överkropp så ser det bara bättre ut. Kvinnor minskar ju uppifrån och ner, så jag hoppas det tas därifrån först iaf. Jag ahr stora lår också men att vara hälsosam är viktigare än att gå ner massa i vikt. 

Så nu - istället för att börja räkna kcal igen (vilket bara sätter igång dåliga vanor och ger mig mer ångest - tidigare erfarenheter), så ska jag äta bättre och mindre. 

Vi va på bröllop i helgen och det va verkligen droppen. Inga felr undantag - livet är fullt av undantag! Bröd och godis bort och försöka få rutin i min träning igen. 

• kärleken
    SabrinaL skrev 2014-05-05 10:29:42 följande:

Hej! Jag hoppar gärna in här om jag får. :)

Jag bestämde mig för att gå ner i vikt en gång för alla 21/1-14. Jag låg på 86,1 kg med mina 155 cm, så ni kan tänka er att det inte var optimalt.

Jag drack minst 1 liter cola varje dag, och gärna chips och annat gott också. Så jag slutade med det helt. Ingen cola på snart 15 veckor! Jag äter lite mindre portioner, men som vanligt. Ingen diet eller så. Jag har inte börjat träna än, men gått ner 10,4 kg.

Så om ca -5 kg så tänkte jag skaffa mig ett gymkort och börja träna. Jag har slutmål på 50 kg, men är det så att jag trivs bra på 55-60 så stannar jag där. Tanken var att jag skulle ha 1 år på mig att gå ner totalt 36,1 kg, men med tanke på att det har gått så fort, så kanske det blir tidigare. Men det är inte det jag strävar efter. Hellre att det tar ett tag än att få lös och slapp hud.

Grattis till att ha slutat de dåliga vanorna! Det är jättesvårt att bryta vanor! Kroppen hjäler dig rätt om man lyssnar på den. Jag försöker lyssna på vad min kropp behöver, inte vad den råkar vilja ha :)
  • kärleken
    SabrinaL skrev 2014-05-05 12:07:21 följande:
    Tack. Det är ju det som är svårast! Jag var osäker på om jag skulle klara av att vara utan cola och chips, men som tur är så har det gått bra. Men jag vågar inte dricka en cola riktigt än. Känns nästan som att man är en recovering alcoholic, att om man dricker en nu, så faller man tillbaka på en gång. Jag vill ju kunna dricka cola i framtiden. Men då ska jag kunna ha disciplinen att bara ta en.
    :) Håll i lite till du. Har du slutat med socker så kommer du få en annan upplevelse när du smakar igen sen. Då kan jag nästan garantera att din kropp kommer reagera starkt på allt socker det är i colan och du komemr inte vilja dricka så mycket. Jag dricker mycket kolsyrat vatten, det är lika läskande och inget socker!
  • kärleken
    SabrinaL skrev 2014-05-05 12:07:21 följande:
    Tack. Det är ju det som är svårast! Jag var osäker på om jag skulle klara av att vara utan cola och chips, men som tur är så har det gått bra. Men jag vågar inte dricka en cola riktigt än. Känns nästan som att man är en recovering alcoholic, att om man dricker en nu, så faller man tillbaka på en gång. Jag vill ju kunna dricka cola i framtiden. Men då ska jag kunna ha disciplinen att bara ta en.
    :) Håll i lite till du. Har du slutat med socker så kommer du få en annan upplevelse när du smakar igen sen. Då kan jag nästan garantera att din kropp kommer reagera starkt på allt socker det är i colan och du komemr inte vilja dricka så mycket. Jag dricker mycket kolsyrat vatten, det är lika läskande och inget socker!
  • kärleken

Hej!
    Igår gick det ganska bra. Jag blev lite stressad under dagen då jag missat att jag skulle på möte på eftermiddagen efter jobbet så det blev litetait med tid. 
    Jag åt: 
    frukost: musli, banan och fil
    lunch: indisk linsgryta med kyckling
    middag:  sallad med räkor, kräftskärtar och ägg, keso med nötter
    kvällsmål: musli och fil

Tyckte jag va ganska bra. Jag brukar äta massa frukt också men även fast det är bra så blir det en hel del i slutet av dagen så jag tycker det räcker med lunch på jobbet. jag tenderar att bara blir mer hungrig om jag äter oftare. 

Svåraste för mig är när min sambo inte är hemma någon kväll eller helg, då hamnar jag lätt i ätande som är alldeles för mycket. Vad har ni svårast för?

• kärleken
    lommila86 skrev 2014-05-07 07:20:23 följande:

Det största pain in the ass just nu är att vi på fredan deltar i nån motionsjippo från jobbet, 7 km löpning? Jag kommer att dö efter 2...nåja kanske ambulansen plockar upp en då. Jag anmälde mig till laget i höstas som en morot att träna... det gick ju sådär:S

Det kommer nog gå jättebra! Kämpa på och tänk att man sällan dör när man är ute och springer, även fast det känns så ibland. Bara ta ett steg i taget...

Jag SKA komma till gymmet idag! Jag har inte  vart där på evigheter, har dock cyklat, sprungit och gått lite då och då. Men nu måste jag få in det igen. Jag slutade då jag tröttnade, men nu vill jag verkligen ta i ordentligt igen! Måste ta mig tiden. (Som snabbt fylls av annat)

Igår åt jag nötter, mörk choklad och crostini efter maten.. inge bra! Nästa gång blir det BARA te!
  • kärleken

Jag var hos skräddaren i tisdags och provade för att ändra lite. Det va motivation. Den passar men helst skulle jag vilja ha lite finare armar som inte fläker ut sig på den fina klänningen ;) Någon vet säkert vad jag menar,,,

Igår va jag på gymet! Det kändes bra! Va riktigt skönt att ta i ordentligen igen! Jag har vart på gränsen till sjuk jättelänge. Och jag vet att det enda som gör att jag blir extra motståndskraftig mot sjukdomar är om jag tränar mycket. När jag gör det är jag aldrig sjuk nästan! Så det är bara att fortsätta.

Vad äter ni till mellanmål om ni ska träna? Som igår tex, jag kommer hem från jobbet vid 18.00 och sambon är precis påväg till sin träning. Jag åt musli och fil med banan, tränar och sedan lagar vi mat vid 20.30-tiden när vi kommer hem. Hur gör ni med mat före eller efter när ni tränar?

• kärleken
    lommila86 skrev 2014-05-08 08:57:09 följande:
    Jag kommer hem vid 17-17.30 tiden och brukar då äta. Frsöker undvika att äta efter 18. Väntar hellre med gymmet än en sen middag. om jag e dödshungrig efter träningen brukar jag dricka saft och ev nån frukt.
    Jag inbillar mig att det är nyttigare så, eller så e de bara att jag hatar att somna proppmätt.

Gällande stöttning så är det främst min man. Han "bantar" också. Jag orkar inte berätta för hela världen då dethär är banting nr 20 typ. de föregående 19 har alla misslyckats i ett tidigare eller senare skede.  Så jag är lite av det stående skämtet som altid bantar och går upp i vikt.
    Jag behöver äta efter träning annars säger min kropp ifrån. Jag riskerar också att äta mer under hela dagen om jag inte äter "mat". Men ibland kan ju maten vara ägg, keso, kesella osv. Bara det är protein så jag blir mätt. Gillar inte att ta annat som sägs återbygga musklerna efter träning som bars eller shakes. (När musklerna bryts ner under träning så behöver de ju få näring efter träning för att återhämta sig och växa). 
    Det jag kan göra är att äta middag och skjuta på träningen lite och sedan äta ordentligt kvällsmål. men jag har svårare att motivera mig att göra något vettigt då tror jag, om jag redan ätit.

Min sambo tycker det är svårt att hjälpa mig. Han kan jobba för det och föreslår inte själv onyttigheter. Men när JAG gör det då? När jag har lust att äta onyttigt men egentligen inte borde. Då står han där och vet inte vad han ska säga. :)
  • kärleken

Hej! Helgen var verkligen inge bra! Jag åt godis i fredags och i lördags va det fest. Pizza på det. Bara medvetna val, men inte alls värt det! 
    Jag har lust att gå in i någon period och bara äta soppor (hemmagjorda), men jag vet ju att äter jag för lite så kommer det inte hålla och bara slå tillbaka. Jag vill verkligen känna mig smidig på bröllopsdagen! Ska ha vår resa till Cypern i juli som en morot och äta bra tills dess. 
    Det går att gå ner i vikt genom att förändra några vardagsvanor! Ska gå!

• kärleken
    KimOchKjell skrev 2014-05-12 08:13:07 följande:
    Jag hör väldigt grova generaliseringar här, vilket med tanke på dagens läge inte känns okej. "turkpizza" gör mig riktigt förbannad faktiskt.

Jag lämnar den här tråden nu, hoppas ni alla når era mål med vikten.

Och att du/ni som använder "turk" som en generalisering på invandrare går och läser en bok om historia eller öppnar era ögon och ser att i ett land som sverige (gäller också finland som har en hög andel av främlingsfientliga organisationer) där rasismen har fått fotfäste i riksdagen finns det inte utrymme för sådana generaliseringar och antaganden.

Tack för mig.
    Jag håller helt med. Med allt som pågår runt om i världen och i vårt eget land. 

Jag lämnar också tråden. Får hitta min motivation någon annanstans.
Svar på tråden Viktnedgångspepp!