Planerar att fria...
Hej!
Jag är alldeles för dålig på hemligheter så jag måste få dela med mig av mina tankar - och kan inte komma på något bättre ställe än här.
Jag och min sambo har varit tillsammans i ca: 1½ år och hon har frågat mig två gånger om jag vill gifta mig med henne, men det har varit sådär åt det oseriösare hållet.
Tidigare har jag sagt till henne att jag tänker fria till henne när vi står och borstar tänderna. Inte det där prinsessfrieriet som jag vet att hon drömmer om. Något som jag däremot tycker innehåller en väldigt fin symbolik. Typ: älskar man varandra och känner så starkt att man vill dela resten av livet tillsammans även när man står i mjukisbyxor framför toalettspegeln och borstar tänderna så är det ju verkligen för att personerna står i centrum - inte fyrverkerier och vackra landskap.
Nåväl, jag har insett att jag får ge vika i den diskussionen. :)
Såååå, vi reser ganska mycket och just nu har vi en långweekend i Amsterdam inbokad i slutet av maj. Oftast när vi är iväg så bor vi på fina hotell och äter riktigt gott, men denna gången har vi sagt att vi ska bli lite bättre på att spara och vi har hyrt en liten lägenhet.
Vi kommer vara borta onsdag till söndag och på fredagen tänkte jag att jag skulle fria till henne.
Jag tänkte börja med att måla upp en liten snålsida av mig själv under onsdagen och torsdagen och ha några distraktioner klara.
Typ "kan vi inte käka här, det ser helt okej ut?" eller "Jag åker gärna bara till en park och solar - så kan vi spara lite pengar också". Inget överdrivet så att hon märker, men ändå vara lite restriktiv.
Då är min tanke att vi på eftermiddagen går till flower market som är den jättestora blomstermarknaden. Där köper jag en stor bukett blommor till henne. Den ligger bara tre minuters prommenad från lägenheten vi hyr.
www.travelersjournal.co.uk/wp-content/uploads/2013/09/Floating-Flower-Market.jpg
Sedan tänkte jag att vi går ytterligare 300m till restaurang Bord'eau som har två stjärnor i guide michelin. Den ligger vackert precis vid kanalen Amstel.
www.google.se/maps/preview/uv&pb=!1s0x47c609c00ead4fc3:0xb743467b59150807!2m5!2m2!1i80!2i80!3m1!2i100!3m1!7e1!4shttps://plus.google.com/106737420545269083364/photos%3Dsv%26socfid%3Dweb:lu:kp:placepageimage%26socpid%3D1!5sBord%27Eau+-+S%C3%B6k+p%C3%A5+Google&sa=X&ei=jQ4OU7P2N6StywOBzoCgBA&ved=0CMQBEKIqMAo
När vi har ätit klart och kommer ut, så har jag reserverat en Gondol med en flaska Champagne förberedd.
Så åker vi med den i en timme.
Min sambo har ganska dåligt lokalsinne, så min förhoppning är att vi kan åka runt ganska fritt utan att hon har en aning om vart vi ska.
På vägen så åker vi under Magere Brug som det finns vissa sägner kring att om man kysser varann under bron så ska det stå för evig trohet.
Någonstans under båtturen tänker jag mig att jag är modig nog att fråga om hon vill gifta sig med mig.
Sedan stannar gondolen på en kanal som ligger bara tre minuters prommenad från vår lilla lägenhet - men utanför ett hotell.
dylanamsterdam.com/
Så där tänker jag mig att vi bor vår förlovningskväll/natt för att sen få en god frukostbuffé morgonen efter.
Min plan (då hotellet ligger så pass nära lägenheten) är att jag kan ordna att jag packar ihop lite kläder i lägenheten som någon ser till att de hamnar på vårt rum så att vi (framförallt min sambo) har något att ha på sig när vi vaknar på hotellet.
Sen är det nära hem efter - vad jag hoppas - vårt romantiska dygn!?
Snälla ge mig feedback på det här. Sorry att det blev långt och säkert lite luddigt. Men jag försöker få ihop planeringen och jag måste ha någon att bolla med :)