• Therese83

Vad är normalt att få betala för en möhippa

Jag sitter och försöker att planera en möhippa. Vi är 7 tjejer inkluderat bruden. Det blir serverat 2 stk frukostar och en lunch (grillning) dricker både med och utan alkohol. Kläder till bruden och tre aktiviteter varav de kostar 65kr, 250kr och 300kr för person. Det blir delat ut pris under middagen som kostar några kronor. Jag tycker då att 900kr/person + 250kr för att betala för bruden inte är så mycket. Tycker ni att detta är för mycket? Jag har en som tycker att detta låter förfärligt mycket. Hotellfrukost 125kr badminton för 65kr Fisk spa 250kr Chokladprovning 300kr Grillning med mat och dryck. Vin och champagne under dagen med lite kex och frukt till Kläder till bruden Medaljer (pga lekarna) PS. Jag bor 3 timmar bort och har ingen möjlighet att ha någon möhippa hemma. Är det någon som har några tips? Ska jag strunta i henne och köra mitt race eller??

• Svar på tråden Vad är normalt att få betala för en möhippa
  • Helenis

Känns rätt okej när du radar upp det sådär.. det rullar ju på liksom. Jag tycker du skall köra ditt race om bara en protesterar. Kanske har hon lite dåligt med pengar, men i så fall kanske hon kan hoppa någon aktivitet om hon tycker det känns okej. Det är ju lite tråkigt om bruden skall få sin möhippa nedskuren i aktiviteter bara för att en person oponerar sig..

• daniiel

Fast... Jag, som brud, hade hellre haft mindre aktiviteter om det betydde att alla kan vara med. Jag tycker det låter dyrt. Inte varje aktivitet i sig, men slutsumman. En möhippa ska ju egentligen planeras av vännerna gemensamt, inte av en person som ska "köra sitt race". Jag hade inte kunnat vara med på en möhippa i den prisklassen och en möhippa i den prisklassen är egentligen inte nödvändig. Är inte huvudsaken att så många som möjligt ska kunna vara med och fira bruden? Även om TS bor tre timmar ifrån bruden, så kanske någon annan bor i samma stad och kan ha den hemma? Måste ni äta frukost tex? Eller ha priser? Är alla aktiviteter nödvändiga? Om ni startar vid lunch istället, så kanske ni kan skippa frukost och en aktivitet?

• Therese83

Det är en väninna som bor i Ohio USA som ska gifta sig med min bror. Jag har hört om någon annan vill ta möhippan men det är det ingen som vill. Men en möhippa vill dom ha och att det är jag som ska planera detta. Eftersom jag är mammaledig så har jag lite tid över. Jag har sagt ifrån att de behöver inte vara med på allt, men eftersom det finns människor som är gravida så måste jag ta hänsyn till dom/henne också. Klart jag ska ha priser, de ska ha med sig ett minne ifrån möhippan. Den är inte så dyr. Behöver dom inte vara med så behöver dom inte betala. Hon ska inte vara med på allt men ändå så protesterar hon. Jag har frågat om hon vill ta över men det vill hon inte.

• emser

Jag har varit på ganska många möhippor och de har kostat alltifrån 500-1200 kr. Det man kan poängtera är ju att mycket de betalar för är ju mat och dricka till dom själva. Och det måste man ju oavsett äta och dricka under dagen! Det är många som inte tänker på att det faktiskt är en kostnad som finns oavsett, utan bara ser summan 900 och tänkte OJ massor. Sen om de kan välja bort någon av aktiviteterna som kostar extra så är det ju en flexibel kostnad. Lite ska det ju kosta och det är ju en hel dag med aktiviteter och skoj! Om hon väljer att inte vara med på fisk spa och chokladprovning så blir det ju plötsligt mycket mindre..

Vet ju inte hur mycket du har involverat de andra men du kan ju bjuda in till att de får ge förslag på andra aktiviteter som kanske kostar mindre. Om de inte ens ger några förslag så är det ju svårt att anpassa sig efter dom.. då har de iaf fått vara med och påverka..

• Therese83

De har fått varit med och bestämma. Hon som krånglar bestämde badminton, den andra gravida vill inte riskera att va med på aktiva aktiviteter så hon ville ha fisk spa. Så har jag 3 stk som vill ha chokladprovning. Om hon som krånglar bara betalar för de kostnader som kommer utanför aktiviteter, mat och dricka då blir det 200 kr. Pluss 250 för bruden. Men då får hon inget annat av mig. Så får hon betala för sig själv på de aktiviteter hon vill vara med på, mat och egen dricka under dagen. Det kommer att kosta lika mycket om inte mer. Alla är med på detta. De behöver inte vara med på allt, det behöver dom heller inte vara med på. Det dras ifrån summan. Så jag förstår inte vad de krånglar om.

• emser

Det låter lite som att du är i en loose-losse situation. Om alla har fått vara med så är det ju inte så mycket mer du kan göra. Hon får kanske skippa fisk spaet då och bara sitta med och småprata. Tycker inte det verkar orimligt det du planerar så jag skulle säga kör på :)

• Therese83

Anledningen till att lägga till 250 kr för bruden är pga att vi är bara 6 tjejer son är med på möhippan. Jag vet inte hur mycket pengar vi får in för att sälja kyssar. Sammanlagt blir det 6*250=1500. 1500-900k=600 då är det 600 kvar för middag och alkohol och inträde på stan. Får hon in några extra kronor ifrån kyssarna och att det blir pengar över så delas detta på 6 och ges tillbaka.

• Therese83

Tack för stöten. Schemat är lagt och jag kör på. Vill dom inte va med på vissa aktiviteter behöver dom inte det. Vill dom inte planera själv så får dom bara hänga på. Tack för hjälpen.

• Enilea
    TheD skrev 2014-03-01 17:08:00 följande:
    Kan bara hålla med daniiel.
    jag med!!!! avböjde en av mina bäsata vänners möhippa just pga kostnaden Min vän blev oerhört arg och besviken på mej men det hjälps inte!
    Nu när jag själv ska gifta mej har jag sagt till mina vänner att den eventuella hippan inte får kosta en massa pengar utan att det viktiga är att alla som vill vara med ska ha råd!
    Hellre en picknick i en park tillsammans med glada och nöjda vänner än en dyr dag där en el ett par vänner har ont i magen av kostnaden!!!
  • Helenis
    daniiel skrev 2014-02-28 01:07:15 följande:
    En möhippa ska ju egentligen planeras av vännerna gemensamt, inte av en person som ska "köra sitt race".
    Jahaja.. nu glömde jag återigen bort att det märks ord på denna sida.. Jag menade att om ingen annan har lust att arrangera och bara en har invändningar så tycker jag trådstartaren skall köra på planen hon haft också får den som klagar anpassa sig efter det.

Det viktigaste tycker jag är att man tänker på vem möhippan är till för, alltså bruden, vad tror man att hon skulle uppskatta??
    När det var min systers möhippa hade hon som ordnat mer gjort en möhippa som hon själv skulle vilja ha och min syster tyckte den var lite mer lågmäld än vad hon hade önskat. Tex så var det ingen utklädning eller ens slöja och tiara medräknat över huvudtaget.. så när jag pratade med den här tjejen så sa jag direkt att jag tar med mig min trollkostym som hon kan ha på sig och det lättade verkligen upp stämningen och det var uppskattat av bruden. Minns inte riktigt vad hon fick göra annat än att hon typ skulle fiska i svartån i Örebro och göra en kruka eller ngt i Wadköping.. det var 13 år sedan så det var ett tag sedan. På kvällen däremot tyckte jag det var bra fixat, då åkte vi hem till en tjej som bodde i hus och hade kört ut sin man. De hade handlat en massa mat och la upp alla ingredienser på ett bord också fick min syster göra en trerätters meny utifrån detta och styra upp oss andra på olika uppgifter i lagandet. Det var riktigt trevligt, blev en mysig tjejkväll.

Vet att de håller på och ordnar ngt för mig nu, men vad det blir är ju en överraskning.. har dock sagt till att jag vill göra något aktivt. Men tex fallskärmshopp eller liknande skulle ju vara bortkastat på mig eftersom jag är höjdrädd.. och nu när jag läste inlägg här måste jag nog messa syrran att jag definitivt inte vill pussa främmande karlar på stan..
  • daniiel
    Helenis skrev 2014-03-10 00:21:00 följande:
    Jahaja.. nu glömde jag återigen bort att det märks ord på denna sida.. Jag menade att om ingen annan har lust att arrangera och bara en har invändningar så tycker jag trådstartaren skall köra på planen hon haft också får den som klagar anpassa sig efter det.
    Jag var inte ute efter att märka ord eller att du skulle ta åt dig så pass. Jag tyckte bara att det var en bra formulering, så valde att också använda mig av den för att få fram min åsikt.
  • cettinas

Gå och keramikmåla med hela gänget vetja. Vi var där på The creativity house(.se) i Stockholm har de sånt.... och i Göteborg. Kostar 55 kr och någon hundring för keramiken. Vet inte var du finns men det finns olika kreativa aktiviteter som är lite mer lugna och inte speciellt dyra. Blir jättefina grejer som man kan ge bort till brudparet sedan eller behålla själv.....

Svar på tråden Vad är normalt att få betala för en möhippa