Visa din förlovningsring!
Här är min! Vi följer den amerikanska/anglosaxiska traditionen med enstensring åt mig, bara vigselring åt Mr. Utvandrare.
Ringen är i platina, diamanten princess cut 0,61ct. Den kostade strax över 40 000.
Glömde skriva hur vi tänkte: Vi valde platina för att kunna få just den här minimalistiska fattningen utan att riskera att tappa stenen. Guld hade varit för mjukt. Jag har ringen på mig dygnet om, tar bara av den när jag duschar och för att rengöra den en gång om dagen; så det gäller att den ska hålla livet ut. ;) Dessutom gillar vi båda den gråkalla platinafärgen.
Vi köpte den på Tiffany & Co för att det var det mest praktiska för oss. Deras butik ligger i min kontorsbyggnad, så vi gick förbi på lunchen. Var även inne på Cartier, Van Cleef and Arpels och Bulgari (butikerna ligger vägg i vägg), men Tiffanys ringar tilltalade mig mest.
För oss var det skönt att slippa göra några efterforskningar, sätta oss in i 4c osv; vårt försäkringsbolag godtar den utan ytterligare värdering eller krångel, så det tog mindre än 5 minuter att inkludera den i vår hemförsäkring (både ringen som helhet, och diamanten för sig), och så gillar vi att Tiffany's erbjuder gratis polering/tvättning/kontroll av fattningen så ofta vi behöver, i vilken butik som helst i världen, i resten av våra liv. Eftersom vi flyttar ofta och reser mycket så var det ett stort plus.