Nya tråden - Kinaklänningar och gaffel däremellan!
Och eftersom det ska vara ett litet och enkelt bröllop kommer jag högst troligt att beställa en Kinaklänning. Vet ganska bra vad jag vill ha också, så nu gäller det "bara" att hitta den rätta klänningen! Jag hade tänkt beställa från JJhouse så det är roligt att läsa att de får bra recensioner!
En fråga bara, ska man räkna med att få betala moms och tull på klänningen? Måste ju räkna in det i priset då också. Jag bor i Finland men tänker att det är liknande tullregler för frakten hit...
Jag var och provade brudklänningar i en affär för några veckor sedan och hade faktiskt tänkt köpa en därifrån om jag hade hittat någon men hittade ingen jag riktigt gillade i den prisklass jag hade tänkt mig. Den jag tyckte bäst om kostade 670 € och då skulle det ha behövts några ändringar på den också... Så till sist valde jag att beställa från JJsHouse och jag hoppas att det kommer att bli bra, även om ändringar behövs kommer klänningen att hamna på ca 300 € (ifall det inte är hemskt stora ändringar) och då är tull och frakt inräknat samt 100 € för eventuella ändringar reserverat. Jag måttbeställde så får se hur bra den sitter sedan!
Jag bor också i Finland och då jag har läst på olika finska sidor verkar det som att ingen har sluppit undan tull och frakt här, så man kan lika gärna förbereda sig på att betala det. Här är tullens hemsida med procentuppgifter på olika produkter www.tulli.fi/fi/yksityisille/netista_ostaminen/tullit_ja_verot/esimerkkeja/index.jsp
För kläder gäller då alltså 12% i tullavgift och 24% i moms, det vill säga köper du en klänning för 100 € blir det 12 € i tull och 24 € i moms vilket leder till ett slutpris på 136 €. Jag tycker ändå att det kan vara värt det jämfört med 700-1500 € om man köper en klänning i butik härifrån