• Kalaspinglan

Klädsel?

Mycket hellre 'kavaj' än tramsordet 'sommarfin'. Om det står 'kavaj' så förstår de flesta att det inte är full gala som gäller, men står det sommarfin kan gästerna komma i allt från dyra cocktailklänningar till somriga bomullsklänningar eftersom 'sommarfin' inte är en etablerad klädkod.

Jag tycker att man ska hålla sig till de etablerade klädkoderna, då kan osäkra gäster kolla upp vad som gäller, och om man vill vara jättetydlig kan man skriva vad man menar på hemsida, bröllopsblogg, infoblad eller vad man vill.

Klädkoden ska ju faktiskt fungera som en hjälp för gästerna -- utgående från klädkoden ska man kunna räkna ut vad det är tänkt att man ska dyka upp i, det är inget vidare kul att vara betydligt sämre klädd än resten av gästerna. Överklädd är ingen höjdare heller, men hellre för fint klädd än för vardagligt klädd, tycker jag.

• Kalaspinglan
    ingrid87 skrev 2014-03-02 21:34:37 följande:
    Både jag och sambon lutar mer åt att skriva kavaj. Just därför att vi tror att det blir lättare för gästerna att veta hur uppklätt vi vill att det ska vara. Dock så blir jag osäker på vad den rätta betydelsen av kavaj är.
    Har googlat och läst att kavaj betyder en hel kostym, ej udda kavaj och byxor.
    Men har också läst att kavaj betyder att man inte behöver ha kostym, utan man kan ha udda byxor och kavaj.

Vi tycker det är okej om man kommer i just udda, tex för männen, ljusa chinos (eller andra byxor) och en enkel kavaj och skjorta. Behöver inte vara slips eller fluga. Bara vårdat och snyggt.
    Den gamla betydelsen av klädkoden 'kavaj' var hel kostym. Det har dock förändrats, och ersatts med klädkoden 'mörk kostym' som betyder just en hel kostym.

Om ni är vilse i klädkods- och etikettdjungeln rekommenderar jag varmt Magdalena Ribbings böcker (och blogg på DN.se) i ämnet - hon skriver på ett lättfattligt sätt och har stenkoll på vad det är som gäller.
Svar på tråden Klädsel?