diamond skrev 2014-03-04 22:28:30 följande:
Hej Lina,
Först skulle jag vilja säga att amerikanska män är fantastiska på att köpa smycken till sina fruar. Inte bara fina vigselringar utan mycket annat . Titta på Chris som smet ut från BB och kom tillbaka med en liten rosa påse till prinsessan Madeleine. "en pushpresent "när du fött barn, kanske ett vackert diamantarmband som hon kan rassla med när hon är ute med barnvagnen. En ny trend det här som jag tycker vi ska kräva att få i Sverige också.
Nu tar jag en kort repris på det jag skrivit idag om internethandel, diamanter och jag hoppas att det går "in".Annars får ni be mig förklara exakt. I USA finns naturligtvis smycken och butiker i alla prislägen och kvalitee´r från de mest exclusiva som Tiffanys i NY, kolla in deras underbara hemsida, till lågpris internethandel. Du har fått en diamantring med över1,00 ct diamanter i kvalite H som motsvarar färgen medel vit och renhetsgraden VS1 very small inklusions. En ganska fin ring med andra ord. Din man har säkert som amerikan koll på var man ska handla på rekommendation. Mina inlägg i debatten idag kom ursprungligen från en annan tråd där man skrivit 15 sidor om att köpa diamanter på nätet och det finns en stor osäkerhetsfaktor där som jag vill uppmärksamma. Det var också mycket snack på bloggen med upprepade uppmaningar att köpa om diamanter som var i mycket låga kvaliteer , videolänkar med förslag till köp på diamanter och felaktiga uttryck och påståenden. Vart tog du vägen Z , Du som var mest aktiv. Jag skulle gärna vilja höra vad du säger om dagens inlägg men du har inte visat dig.
När man dels befinner sig långt bort och inte känner till så mycket om diamanter och betalar förhållandevis stora belopp utan att veta vad man får kan det lätt bli fel. Jag skriver för att informera de som var osäkra på den andra tråden.
Det är inte så mycket billigare i USA, man handlar bara även med mycket billigare diamanter, lägre kvaliteer, sådana som man aldrig skulle sälja i Sverige eller i Europa. Andra slipningar av stenarna-läs i tidigare inlägg , 14k guld ringar istället för 18K .Det kan också finnas nickel i dem eftersom det inte är förbjudet i USA. Bra kvalite kostar pengar även där. Det finns många fina juvelerarbutiker i USA, jag har själv jobbat i en av dem i Aspen. Men när det gäller internethandel avråder jag från köp av diamanter eller smycken. Du är totalt oskyddad om du har betalat och inte får något. Skulle du få en ring, men du är inte nöjd så gäller reurrätten bara under 10 dagar. Detta innebär portokostnader med FEDEX för kanske 1000-1500 kronor . Då har du löst ut ringen och fått betala moms på 25% plus tullkostnader. Momsen måste begäras i retur från Skatteverkets momsenhet och det tar runt en tre månader, tullkostnaden och returporto får du aldrig tillbaka. Jag har lusläst de finstilta villkoren på den aktuella hemsidan.Missar du att ringen ska tillbaks inom 10 dagar får du inte returnera alls. Det är det här min tråd varnar er för , inte allmänt om internethandel eller amerikanska smycken. Slut på alla repriser för idag.
Vi hörs
Elisabet
PS. har ni några bra förslag på vad pushpresent skulle heta på svenska? Jag ser fram emot att få fler förslag till imorgon DS.
Det är jättesnällt att du vill ta dig tid att svara på frågor, men när du drar upp andra trådar och offentligt ifrågasätter enskilda medlemmar (som aldrig utgett sig för att vara annat än intresserade amatör och som själv har lagt mycket tid och energi på att besvara de frågor hon kan) tycker jag att du passerar en gräns. Zero är inte skyldig dig någon förklaring och jag är säker på att alla inblandade i den aktuella tråden är vuxna människor som själva kan fatta beslut och välja att ta till sig råden i den här tråden eller låta bli.
Över huvud taget upplever jag din ton som onödigt mästrande, ifrågasätter på intet vis att du är duktigt på ditt yrke men andra prioriterar annorlunda och diamantköp är precis som allt annat ett fritt val och en fråga om prioriteringar. Då känns det lite onödigt att skriva så negativt om internethandel och amerikansk kvalitet, även om du denare har utvecklat ditt resonemang.
Bättre att vara lite inkännande från börja, tipsa i allmänna ordalag och nöja sig med att ge råd som efterfrågas.