• Marione

Diamantinformation från diamantexpert och gemmolog

När man pratar momsfritt menar man ofta den extra momsen som läggs på i Sverige. Det är klart att det är moms på varor inom EU, men inte ett svenskt pålägg vid importen. Köper man från USA är det ju dels moms där och sen här med.

Jag förstår att du som yrkesman anser att man ska köpa från en riktig hantverkare här på plats och att kvalitén är mkt viktig. Jag köpte min ring från UK från ett av deras största företag och tycker att den är helt underbar. Personligen ansåg jag att de pengar som det kostar att låta tillverka en ring inte är värt pengarna helt enkelt, framförallt inte en sådan ring som jag ville ha. Jag tycker att Internet är ett bra alternativ till att kunna få ta del av hela världens utbud även om man måste tänka på vad som finns bakom hemsidan. Personligen köpte jag utifrån utseende snarare än kvalité, just eftersom värdet på ringen eller stenen inte var det viktiga utan att jag tyckte om den. Jag ville hellre ha en stor sten än en med mkt hög kvalité Tanken är ju att jag aldrig ska sälja den :) Sen kanske jag hade tänkt annorlunda om jag hade köpt en väldigt dyr ring och köpt den på hemmaplan.  

Jag tror också att man är lite färgad av vad man arbetar med. Är man florist anser man säkert att man ska ha en riktigt bunden  bukett för att verkligen få kvalité och ngn som är vackert. En sömmerska tycker att man ska köpa en klänning där osv. Som blivande jurist anser jag t ex att innan man gifter sig ska träffa en familjerättare som kan guida en rätt i djungeln, ngn som många anser är en onödig kostnad, vilket jag har förståelse för. Men alla prioriterar annorlunda och lägger pengarna på olika saker.

Svar på tråden Diamantinformation från diamantexpert och gemmolog