Inlägg från: majblomma |Visa alla inlägg
  • majblomma

Diamantinformation från diamantexpert och gemmolog

Elisabet, jag tycker att du generaliserar när det gäller diamanter och smycken från USA. Vissa saker du skriver är helt enkelt inte korrekt enligt min mening.

Du skriver bl. a.: "I USA använder man en helt annan slipningsteknik för ätt få stenen att väga så mycket som möjligt och inte behöva ta bort så mycket material. Men det påverkar dispersionen och glittret och många stenar är ojämt slipade för att få behålla den magiska gränsen 1,00 carat tex. I stort sett alla amerikanskt sålda diamanter har denna slipning." I stort sett alla amerikanskt sålda diamanter har denna slipning...? Detta påstående är ju inte ens sant.

Vidare skriver du: "Dessutom slipar man ibland stenarna tex med en avbruten culette dvs nedre toppen sned eller avkortad. Det kan ha suttit en stor inneslutning där eller också räckte inte materialet till vid slipningen. Reultatet blir stenar med hål i botten när man tittar ovanifrån eller sneda vinklar ( dåligt glitter) som ett proffs genast ser"

Syftar du på gammalslipade diamanter? Gammalslipade diamanter (old european cuts etc) har nämligen öppen kulett. Det är ju så man slipade diamanter förr i tiden också i Europa.

Du menar kanske väl, men jag tycker att du är fördömande i din ton och vissa av dina påståenden är dessutom tvivelaktiga.

• majblomma

Jag skriver inte här för att försvara mitt eget val som någon skrev. Jag är inte själv på jakt utan har redan en ring och vet vilka kvalitéer min diamant har (också värderad av Carolina på Ribbhagen ). Men om jag skulle köpa en till diamant skulle jag mycket hellre köpa från USA än från en svensk kedja. Jag tycker att jag har tillräckligt med kunskaper om diamanter och den amerikanska marknaden för att kunna göra ett kvalificerat val. Att köpa från GOG tycker jag inte är riskabelt. Jag kände mig tvungen att kommentera när någon "expert" skriver på detta sätt. Jag känner inte att det ger en rättvis bild av den amerikanska marknaden att skriva så ensidigt. Det var därför jag skrev och inte för att rättfärdiga mig själv eftersom jag personligen inte känner mig träffad av det Elisabet skriver.

• majblomma
    anneliB skrev 2014-03-10 17:23:08 följande:

Jag tycker inte att man behöver försvara sin åsikt så blodigt som ni gör på den här tråden . Ni pushar hårt för att man ska köpa på nätet från USA och alla kanske inte känner sig bekväma med det eller har  erfarenhet av den som har skrivit om diamanter. De butiker i USA som är lite finare har bra stenar ,men där kostar det.  Jag föredrar att få råd och prova själv personligen innan man bestämmer sig. Jag skulle inte kunna köpa varken bröllopsklänning eller diamantring från nätet. Men alla gör sina olika val och det måste ni acceptera. Läste också ett inlägg från helgen som tyckte det var otrevlig stämning på BT nuförtiden och vi ska väl inte bidra till det.

A

Jag försöker hålla en trevlig ton, men man måste väl ha rätt att på ett respektfullt sätt ifrågasätta när någon som utger sig för att vara expert kommer med information som är ensidig och dessutom inte helt korrekt. När en "diamantexpert" som dessutom designar smycken i Sverige skriver här och kritiserar den amerikanska marknaden kan man ju fundera lite extra på om det kanske ligger egenintressen i detta. Om man arbetar i Sverige kan det säkert vara provocerande eller oroande (för personen själv) att människor har upptäckt att det finns ett stort utbud utanför vårt lands gränser och att man kanske till och med kan få tag på mer prisvärda diamanter/smycken utomlands. Självklart ska man inte vara naiv när man köper diamanter via nätet, men man kanske inte heller ska vara naiv när en "diamantexpert" uttalar sig här med syftet att "hjälpa".

Det där med att amerikanska smycken kan innehålla nickel tycker jag är bra att det togs upp för det kan vara (eller bli) ett stort problem. Men man kan fråga guldsmeden om de kan använda sig av en legering med palladium istället. Jag designade min ring tillsammans med en amerikanska guldsmed och då beställde han in en legering som var nickelfri och hade hög palladiumhalt. Men jag har också varit i kontakt med andra amerikanska guldsmeder som inte erbjöd den möjligheten. Man får höra sig för helt enkelt.
Svar på tråden Diamantinformation från diamantexpert och gemmolog