Diamantinformation från diamantexpert och gemmolog
Elisabet, jag tycker att du generaliserar när det gäller diamanter och smycken från USA. Vissa saker du skriver är helt enkelt inte korrekt enligt min mening.
Du skriver bl. a.: "I USA använder man en helt annan slipningsteknik för ätt få stenen att väga så mycket som möjligt och inte behöva ta bort så mycket material. Men det påverkar dispersionen och glittret och många stenar är ojämt slipade för att få behålla den magiska gränsen 1,00 carat tex. I stort sett alla amerikanskt sålda diamanter har denna slipning." I stort sett alla amerikanskt sålda diamanter har denna slipning...? Detta påstående är ju inte ens sant.
Vidare skriver du: "Dessutom slipar man ibland stenarna tex med en avbruten culette dvs nedre toppen sned eller avkortad. Det kan ha suttit en stor inneslutning där eller också räckte inte materialet till vid slipningen. Reultatet blir stenar med hål i botten när man tittar ovanifrån eller sneda vinklar ( dåligt glitter) som ett proffs genast ser"
Syftar du på gammalslipade diamanter? Gammalslipade diamanter (old european cuts etc) har nämligen öppen kulett. Det är ju så man slipade diamanter förr i tiden också i Europa.
Du menar kanske väl, men jag tycker att du är fördömande i din ton och vissa av dina påståenden är dessutom tvivelaktiga.