• anneliB

Diamantinformation från diamantexpert och gemmolog

Hej, Väldigt förvånad över det en del av det ni skriver om smycken och diamanter. Jag trodde att de flesta av er var intresserade att veta mer fakta om diamanter när det är någon som är riktigt proffs som är inne här på Torget. Det verkar vara många som funderar att köpa från USA och antingen är veliga eller vill försvara sina köp. Det verkar inte som om ni har erfarenhet varken av den amerikanska marknaden eller diamanter. 

Jag är gift med en amerikansk man och vi tittade naturligtvis mycket på smycken när vi bodde där i flera år.. Var i massor av butiker i New York och provade men kände mig alltid så osäker  att handla där. Som det står ovan i citerat ovan, har jag också fått lära mig att amerikansk slipning är helt annorlunda än den europeiska och att det innebär en annan kvalitet. De köper också mest stora diamanter med dålig färg och bryr sig inte om hur den ser ut bara den är stor. Vi köpte våra ringar när vi var hemma på semester från ett designmärke och vi är glada för dom. Jag vågade inte köpa där och riskera problem om det skulle behöva fixas någonting. Jag har många kompisar som vill att jag ska handla åt dem när jag är i NY , vissa kläder bl.annat . Men skickar man på posten så får man alltid betala svensk moms och tull och tar man med i väskan så blir det dyr övervik eller nåt annat strul. Numera shoppar jag bara till mig själv. Hoppas att ni hittar det ni söker och inte drömmer för mycket orealalistiska drömmar om jättediamanter. Kärleken är viktigast!

A

• anneliB

Jag tycker inte att man behöver försvara sin åsikt så blodigt som ni gör på den här tråden . Ni pushar hårt för att man ska köpa på nätet från USA och alla kanske inte känner sig bekväma med det eller har  erfarenhet av den som har skrivit om diamanter. De butiker i USA som är lite finare har bra stenar ,men där kostar det.  Jag föredrar att få råd och prova själv personligen innan man bestämmer sig. Jag skulle inte kunna köpa varken bröllopsklänning eller diamantring från nätet. Men alla gör sina olika val och det måste ni acceptera. Läste också ett inlägg från helgen som tyckte det var otrevlig stämning på BT nuförtiden och vi ska väl inte bidra till det.

A

Svar på tråden Diamantinformation från diamantexpert och gemmolog