Vad aktar du dig mest för?
Kostråd och stress. Det där sista går sådär. Försöker att inte äta godis och snacks under veckorna men försöker än hårdare att inte skuldbelägga och jaga upp mig själv när jag gör det. Tror det är ett betydligt större hot mot både fysisk och psykisk hälsa än den där bullen.
"När jag jobbade med bistånd i fattiga länder gick jag ofta omkring i affärerna och letade efter mat MED mycket konserveringsmedel och tillsatser - för att slippa bli magsjuk. Vi glömmer lätt hur viktiga dessa ämnen är för att hålla vår mat fräsch. Vi kommer från ett land där man alltid konserverat - det växer ju inget här på vintern. Och fick man välja mellan de tidigare konserveringsmetoderna i saltlag och nuvarande e-nummer är det ingen tvekan om att e-numrena är klart mindre skadliga!"
Word, som ungdomarna säger. De flesta E-nummer är ju dessutom saker som antingen finns naturligt i mat men som tillsätts i utvunnen/kopierad/ren form, och/eller saker vi har använt i matlagningen sedan långt innan de klacificerades. Ättika, gurkmeja och pektin, tex.