• Alexandra397

Hur många dansar egentligen?

Funderar lite på det här med dansgolv. Hur mycket dansas det egentligen på bröllop generellt? Mina erfarenheter sträcker sig till bröllop som jag va på när jag va liten som jag inte minns mycket av och ett som jag var på förra sommaren där jag inte upplevde att särskilt många dansade.

När jag tänker på vår gästlista så känns det som att inte så många är så dansanta. Tänker mest på pardans/socialdans då, inte nattklubb-alla-hoppar-i-takt-till-musiken-dans. Hur vanligt är det egentligen att så många dansar?

Jag vet inte hur mycket plats det kommer finnas att ordna ett dansgolv i vår lokal så funderar på att skippa dansgolv för huvudtaget, kanske skjuta undan några bord så jag och blivande kan dansa valsen och kanske lite lindyhop (som vi gör). Inga i vår umgängeskrets dansar lindyhop med oss, inga av våra föräldrar dansar såvitt jag vet... kan ju kännas lite onödigt att lägga ner massa ambition på ett dansgolv om bara jag och blivande mannen tänkte använda det, och då bara en kortare stund.

Nägon som har lite erfarenheter att dela med sig av? 

• Svar på tråden Hur många dansar egentligen?
  • daniiel

På bröllopen jag varit på, inklusive vårat eget, så dansades det ändå en hel del tycker jag. Det börjar med pardans vid ca kl.22-23 och vid midnatt så har det bytts ut mot "alla hoppar i takt"-dans :P Och det gäller alla åldrar.

Det beror väl dock en hel del på vilka brudparet är, hur gästerna är osv. Om brudparet inte tycker om att dansa och undviker dansgolvet, så är det nog svårare att få igång gästerna. Om gästerna inte tycker om att dansa, då kommer dom inte dansa. Om lokalen inte har någon direkt plats för dans, så lär det inte bli lika mkt av det heller. Ja, sedan är det ju det där med musiken. Vilken musik man har spelar nog också in.

Om ni inte tror att gästerna kommer vilja dansa och ni inte har någon större önskan om att dom ska göra det heller, så lägg inte ner någon större tid och energi på att försöka få igång det. Som du skriver, skjut undan ett par bord så att ni ryms att dansa och skulle sedan några gäster vilja dansa, så kanske det finns lite plats för det ändå? Alltså, gör ingen stor grej av det och ta det lite som det kommer kanske? :)

• filibustern

på bröllopet jag var på (min systers) så dansade alla! gamla som unga! både styrdans till dansband och andra stilar till dunka dunka. :P (vi var väl en 30st tro ja)

Svar på tråden Hur många dansar egentligen?