Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

Kan man byta namn på bebisen?

Det här är en jättekonstig fråga för mig att ställa. Det känns konstigt att fundera på det överhuvudtaget.

Vi fick vårt andra barn för en månad sedan. En lillasyster. Vi hade redan tidigare letat och pratat om namn. Vi hittade ett som jag och storasyster tyckte om och som maken tyckte var helt okej. Vi hittade som inte riktigt något annat som kändes bra och när vi hittade detta, så slutade vi leta.

Lillasyster föddes redan i v.34, så det kom lite som en överraskning. Direkt på BB frågade dom om vi hade något namn och ptja.. det hade vi ju som. Så hon fick det namnet. Vi spred det till familj och vänner och storasyster tyckte att det blev bra.

Nu är hon som sagt en månad och jag kan bara inte vänja mig vid namnet. Jag tycker inte riktigt det passar på henne och jag tycker inte det rullar bra på tungan längre. Det är nästan så att jag tycker det är svårt att säga namnet när jag pratar om henne.

När storasyster föddes, så hade vi namnet klart långt innan och när hon väl kom, så passade det direkt. Det passar henne än idag och jag har inte känt något tvivel någonsin. Med lillasyster känns det inte alls likadant.

Vi har inte skicka in några papper till skatteverket ännu, men hon har ju som ändå redan fått namn sådär officiellt. Skulle det upplevas som jättekonstigt om vi skulle ändra oss nu? Hur talar man om det för alla? Vad säger man på BVC tex?, för där står ju redan hennes nuvarande namn.

Ska jag strunta i det? Kommer jag vänja mig vid namnet? Jag har inget tagit upp det med maken ännu, för jag känner mig faktiskt otroligt löjlig :P

• Svar på tråden Kan man byta namn på bebisen?
  • daniiel

Tack för ditt svar :) Ja, att jag måste ta upp det med maken är ju självklart, men har nog inte riktigt velat erkänna det för mig själv före ikväll. Pratade med min mamma i telefonen och när jag skulle säga lillasysters namn, så kändes det bara helt fel. Jag fick knappt ut ordet. Jag får ta upp det med maken imorgon, hittade inte riktigt orden idag eller vad man ska säga.

Men precis, jag vill ju att namnet ska kännas helt hundra, för hon ska ju bära det resten av livet (kanske) och vi ska ju förmodligen säga det varje dag. Formuleringen "nu har lillasyster varit här ett tag och nu har hon berättat för oss att hon inte alls heter Elin, hon heter ju Sofia, så nu kör vi på det!" lät ju faktiskt bra och inte alls så dumt som jag föreställt mig i huvudet.

Det blir intressant att höra vad maken säger..

• daniiel

Jag har pratat med maken nu och han skrattade lite åt mig och sa "Jahopp, då får vi hitta på något annat namn då!", så det känns skönt att han inte heller var helt för fäst vid namnet. Nu blir det svårt dock, att hitta rätt namn :P

• daniiel

Ja, vi har bestämt oss för att pröva hitta något annat och se om det finns ett annat namn som passar bättre :)

Svar på tråden Kan man byta namn på bebisen?