• daniiel

Säga ifrån sig bröllopspresent och låta gäster stå för egen logi???

Jag tycker detta är lite lustigt faktiskt. Att betala boende som bröllopsgäst och även då resa, samt köpa bröllopspresent, det är inga problem och ses som en självklarhet. Även om brudparet väljer att lägga bröllopet på en ort där dom är medvetna om att gästerna kommer behöva resa till och betala boende, alltså tex om brudparet och majoriteten av gästerna bor i låt säga Gävle, så väljer brudparet att ha bröllopet i Örebro, så anses det som en självklarhet att man som gäst själv ska bekosta det plus köpa bröllopspresent.

Men, när det blir en kuvertavgift som ska betalas av gästerna, kanske bara 100-200kr/gäst och brudparet avsäger sig alla övriga presenter, så blir det ramaskri över att det inte ska kosta för gästen att gå på bröllopet. Att det inte ska vara en obligatorisk kostnad för att gästen ska kunna närvara. Och tänk om gästerna också behöver köpa nya kläder? Nej, huvva, hur kan man låta ett bröllop bli så dyrt för gästen?

En resa + boende + present (+ nya kläder kanske?), samt säkerligen något mål mat, blir ju dock betydligt dyrare, men det är alltså helt okej att lägga en sådan kostnad, trots att det ju också blir en form av obligatorisk avgift för att gästen ska kunna närvara.

Det har egentligen inte med den här tråden att göra, lite OT alltså, men bara en reflektion.. intressant...  

• daniiel
    Kileane skrev 2014-03-18 07:41:13 följande:
    Nja, jag kan inte riktigt hålla med. Jag ogillar starkt kuvertavgifter, för jag tycker inte man ska planera en större fest än man själv har råd med. Avgifter för kläder, resor, boende är trots allt helt och hållet frivilliga och alla gäster avgör själva om de har råd att lägga pengar (och hur mycket) på detta.

Fast att hålla bröllopet på en annan ort som ingen i brudparet har någon koppling till är väl inte heller vidare snällt. Man ska inte orsaka utgifter i onödan! Annat är det ju om man själv bor på orten och släktingar bor långt borta. Och har man släktingar och vänner som rest långt och haft stora utgifter så tycker jag det är självklart att man undanber sig presenter och bara är glad att de kunde komma :)

Med det sagt är väl en låg kuvertavgift inte hela världen, om brudparet inte vill ha andra presenter. Men då ska den vara LÅG och motsvara max vad gästen kunde ha tänkas lagt på en present, inte så att en familj med flera medlemmar tvingas lägga ut flera hundra euro till.
    Fast en kuvertavgift är också helt frivillig. Vill du inte betala eller inte har råd, så går du inte på bröllopet. Vill du inte betala resa och boende eller om du inte har råd, så går du inte på bröllopet. Present och kläder är helt frivilligt, absolut, men när man resonerar att en kuvertavgift + eventuellt inköp av kläder är för dyrt att be gästen om, trots ingen present, men resa + boende + present + eventuellt inköp av kläder är helt rimliga kostnader för bröllopsgäster att spendera, så tycker jag att det är lite märkligt. Alla tycker och tänker vi väl olika, men jag förstår mig inte riktigt på just det resonemanget. Med det sagt, så är jag varken emot kuvertavgifter eller att behöva resa för ett bröllop.
  • daniiel

Som sagt, man tänker och tycker väl lite olika där, vilket är helt okej. Själv tycker jag inte att bara för att man firar något, så måste man nödvändigtvis vara den som lägger ut alla pengar på det, men då är jag ju också uppvuxen med att kuvertavgifter, knytkalas osv är hur man har tillställningar, vad det än må vara. Om alternativet är skippa kuvertavgift och bjuda hälften av gästerna, så skulle jag aldrig någonsin välja alternativet med färre gäster. Nu ska inte det inte spåra ut till en diskussion om kuvertavgift i den här tråden. Men som du säger, pengar till bröllopsresa var väl inte något man önskade sig förut heller, men nu är det som standard. Saker och ting förändras :)

• daniiel

Det är mer slutsumman gästen förväntas spendera på ett bröllop som jag tycker är märklig, att det sägs att det blir så himla dyrt för en gäst på ett bröllop med kuvertavgift och det är fel att ett bröllop ska bli dyrt för gästerna, men att spendera en hel del mer på resa och boende är det ingen som höjer på ögonbrynen över. Även om det när det gäller kuvertavgift oftast bara handlar om ett par hundralappar och resa + boende kan bli tusenlappar.

Nu ville jag som sagt inte att det här skulle gå över i en diskussion om kuvertavgift, utan det var mer bara en reflektion jag gjort över åren här på BT som jag inte kunde låta bli att skriva. 

Och jag är av den åsikten att man givetvis får göra som vill angående den här saken. Gifta sig vart man vill, bjuda in vilka man vill, ha kuvertavgift om man vill, önska sig pengar till bröllopsresa om man vill. Osv osv. Personligen föredrar jag dock kuvertavgift ;) 

• daniiel
    JW2014 skrev 2014-03-19 18:15:30 följande:
    Även om man har kuvertavgift så är det omöjligt att gästerna inte får betala resa och boende också. Så det blir dyrare för gästen iallafall, om inte alla ens gäster bor i samma stad. För mig handlar det om vilket välkomnande man ger gästen. Bjuder man på fest eller säljer man biljetter (som många känner sig tvingade att komma till) för att bekosta ett för dyrt bröllop?
    Nu menar jag dock kuvertavgift för sig och resa och boende för sig, inte både och eller hur man ska förklara det. Jag pratar inte om faktiska bröllop utan om "fenomenen" var för sig. Om man ska diskutera kuvertavgift separat från resa och boende alltså. Varför det är så självklart att gäster ska betala resa + boende och dessutom gärna köpa en present, sätter inte det press på gästerna? Att hosta upp pengar för att kunna gå på bröllopet? Har man inte råd med resa + boende, eller inte vill betala, så får man ju vackert stanna hemma. Precis som vid en kuvertavgift.

Och om vi nu ska vara "såna", så tycker jag det är långt mkt snålare att som gäst inte vilja betala och/eller tycka det är fel eller fult med kuvertavgift och kanske till och med stanna hemma pga just den saken än att som brudpar ha kuvertavgift. Jag har så extremt svårt att förstå varför man inte vill unna sina vänner eller sin släkt att ha ett bröllop med precis alla gäster dom vill ska närvara och därmed betala sin egen mat. Ja, man kan bjuda på varmkorv med bröd eller inget alls och därmed kunna bjuda in fler, man kan vänta några år med att gifta sig (men vad är det som säger att man har råd då? Livet har en tendens att komma emellan) men jag betalar hellre min egen mat och låter mina vänner ha en underbart fin bröllopsdag så som dom önskat sig. Kan jag hjälpa mina vänner genom att betala för mig själv, så är det väl det minsta jag kan göra.

Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv hört folk tala så illa om kuvertavgift (och i vissa fall om personer som väljer det) som här på BT. Men som jag påpekat ett flertal gånger i diverse trådar, så är jag uppväxt med att det är så man gör och jag antar att det är därför.

Men, jag ville alltså inte att det skulle bli en diskussion kring kuvertavgifter, för det blir ofta väldigt otrevlig stämning i sådana trådar. Jag lämnar härmed tråden och önskar alla som ska gifta sig med tillresta gäster, som ska ha kuvertavgift, som ska ha alla andra möjliga former av bröllop osv ett stort lycka till och jag hoppas att er dag blir fantastisk!
Svar på tråden Säga ifrån sig bröllopspresent och låta gäster stå för egen logi???