Säga ifrån sig bröllopspresent och låta gäster stå för egen logi???
Jag är helt emot alla typer av avgifter eftersom det inte alls alltid är frivilligt om man ska komma eller inte. När min bror gifte sig hade jag inget val såklart. Detta kostade mig som har fyra barn nästan tio tusen kronor i kuvertavgifter, transport och kläder.
Nu har jag råd så det är ingen fara men det har varit andra gånger i livet då nära vänner bjudit mig och jag fått det tufft ekonomiskt att närvara. Så ska det inte vara tycker jag.
Min man och jag är från helt olika landsändar norr-söder och ena släkten måste resa. Vi kan inte tänka oss att den släkt som får resa långt också ska betala annat. Vi har därför hyrt ett ställe där alla kan bo i några dagar och bjuder på alla mat under dessa dagar så att det blir sm en minisemester så att flygbiljetterna inte bara blir en sur kostnad. Folk får ju faktiskt utöver flyg bekosta kläder och eventuell present.
Jag tycker att om man inte har råd kanske man ska vänta eller gifta sig på annat sätt men jag respekterar att människor tycker annorlunda och jag har inte klagat när andra har haft en sådant upplägg utan betalat och sett glad ut.
Jag har varit gift en gång i ungdomens dagar och då hade vi inga pengar utan lagade en kall buffe själva och var i församlingshemmet. De som ville fick övernatta hos oss den gången - huset var fullt. Så man kan anpassa det lite grann efter plånboken och man kan inte begära att få allt om pengar saknas. Men det är min åsikt.