• JW2014

Säga ifrån sig bröllopspresent och låta gäster stå för egen logi???

Vi bjuder på allt hela kvällen (mat, fri bar, transport osv) Många av våra gäster reser långt och därför har vi hyrt en super mysig stugby vid sjön några hundra meter från oss och festen. Vi ville först bjuda helt på övernattning och frukost men sen bestämde vi oss för en låg, symbolisk avgift. Detta för att vi vill vara säkra på att gästerna anmäler att dom ska övernatta i förväg och inte bara tar för givet att det ska finnas platser lediga. Vi har inte avtackat oss presenter, då vi inte ser presenter som obligatoriska. Jag som gäst betalar hellre ett frivilligt boende och blir bjuden på en grillfest än att tvingas betala ett inträde till en bröllopsfest för att ens få komma. Jag vill känna mig välkommen :)

Men sånt beror säkert på vanor och på vilken ekonomi ens vänner har. Ingen av våra gäster skulle ha svårt att betala resa, boende, kläder osv och ingen av våra gäster skulle drömma om att ta ut kuvertavgift på sina fester. Så mycket beror nog på den kulturen som finns i ens umgänge. Kuvertavgifter är kanske vanligare bland andra.

• JW2014
    daniiel skrev 2014-03-19 17:17:23 följande:

Det är mer slutsumman gästen förväntas spendera på ett bröllop som jag tycker är märklig, att det sägs att det blir så himla dyrt för en gäst på ett bröllop med kuvertavgift och det är fel att ett bröllop ska bli dyrt för gästerna, men att spendera en hel del mer på resa och boende är det ingen som höjer på ögonbrynen över. Även om det när det gäller kuvertavgift oftast bara handlar om ett par hundralappar och resa + boende kan bli tusenlappar.

Nu ville jag som sagt inte att det här skulle gå över i en diskussion om kuvertavgift, utan det var mer bara en reflektion jag gjort över åren här på BT som jag inte kunde låta bli att skriva. 

Och jag är av den åsikten att man givetvis får göra som vill angående den här saken. Gifta sig vart man vill, bjuda in vilka man vill, ha kuvertavgift om man vill, önska sig pengar till bröllopsresa om man vill. Osv osv. Personligen föredrar jag dock kuvertavgift ;) 

Även om man har kuvertavgift så är det omöjligt att gästerna inte får betala resa och boende också. Så det blir dyrare för gästen iallafall, om inte alla ens gäster bor i samma stad. För mig handlar det om vilket välkomnande man ger gästen. Bjuder man på fest eller säljer man biljetter (som många känner sig tvingade att komma till) för att bekosta ett för dyrt bröllop?
Svar på tråden Säga ifrån sig bröllopspresent och låta gäster stå för egen logi???