JW2014 skrev 2014-03-19 18:15:30 följande:
Även om man har kuvertavgift så är det omöjligt att gästerna inte får betala resa och boende också. Så det blir dyrare för gästen iallafall, om inte alla ens gäster bor i samma stad. För mig handlar det om vilket välkomnande man ger gästen. Bjuder man på fest eller säljer man biljetter (som många känner sig tvingade att komma till) för att bekosta ett för dyrt bröllop?
Nu menar jag dock kuvertavgift för sig och resa och boende för sig, inte både och eller hur man ska förklara det. Jag pratar inte om faktiska bröllop utan om "fenomenen" var för sig. Om man ska diskutera kuvertavgift separat från resa och boende alltså. Varför det är så självklart att gäster ska betala resa + boende och dessutom gärna köpa en present, sätter inte det press på gästerna? Att hosta upp pengar för att kunna gå på bröllopet? Har man inte råd med resa + boende, eller inte vill betala, så får man ju vackert stanna hemma. Precis som vid en kuvertavgift.
Och om vi nu ska vara "såna", så tycker jag det är långt mkt snålare att som gäst inte vilja betala och/eller tycka det är fel eller fult med kuvertavgift och kanske till och med stanna hemma pga just den saken än att som brudpar ha kuvertavgift. Jag har så extremt svårt att förstå varför man inte vill unna sina vänner eller sin släkt att ha ett bröllop med precis alla gäster dom vill ska närvara och därmed betala sin egen mat. Ja, man kan bjuda på varmkorv med bröd eller inget alls och därmed kunna bjuda in fler, man kan vänta några år med att gifta sig (men vad är det som säger att man har råd då? Livet har en tendens att komma emellan) men jag betalar hellre min egen mat och låter mina vänner ha en underbart fin bröllopsdag så som dom önskat sig. Kan jag hjälpa mina vänner genom att betala för mig själv, så är det väl det minsta jag kan göra.
Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv hört folk tala så illa om kuvertavgift (och i vissa fall om personer som väljer det) som här på BT. Men som jag påpekat ett flertal gånger i diverse trådar, så är jag uppväxt med att det är så man gör och jag antar att det är därför.
Men, jag ville alltså inte att det skulle bli en diskussion kring kuvertavgifter, för det blir ofta väldigt otrevlig stämning i sådana trådar. Jag lämnar härmed tråden och önskar alla som ska gifta sig med tillresta gäster, som ska ha kuvertavgift, som ska ha alla andra möjliga former av bröllop osv ett stort lycka till och jag hoppas att er dag blir fantastisk!