• zero

Information om diamantimitationer

Kolla du kan ju skriva jättebra oberoende inlägg om du går in för det. Tycker det är jättebra att du tar upp lite basic info. Speciellt angående Moissanite då jag läst riktigt gamla trådar både här och på andra ställen där folk verkar trott att det var det man funnit i meteoriter, vilket förståss inte är fallet.

• zero
    zero skrev 2014-03-26 08:31:39 följande:

Kolla du kan ju skriva jättebra oberoende inlägg om du går in för det. Tycker det är jättebra att du tar upp lite basic info. Speciellt angående Moissanite då jag läst riktigt gamla trådar både här och på andra ställen där folk verkar trott att det var det man funnit i meteoriter, vilket förståss inte är fallet.

Edit: Det var inte här jag läst påståendet.Använde sökfunktionen och tyvärr går det fortfarande inte att redigera sina egna inlägg.
  • zero
    Jghkvgjnv skrev 2014-03-26 09:00:23 följande:

Zero: Moissanite är ursprungligen funnit i meteoriter och sedan är samma material (silikon och kol) tillverkat i labb. Det beror på att det inte förekommer så pass stor mängd moissanite i naturen att man skulle kunna tillverka smycken av dem. materialet är dock ursprungligen funnit i en meteorit. :) 

Jag vet :) men det var inte så jag menade *slårmigsjälvihuvudetförattjagärsåkasspåattuttryckamig* hehe.
    Det jag menade var att jag någonstans (uppenbarligen inte här) läste en diskussion för ett tag sedan om att någon trodde att hennes moissanite var en äldelsten som kom från en meteorit. 
  • zero

Hehe nej och jag kan tänka mig besvikelsen efter ett sådant köp. Jag minns att ringen var köpt på ebay.
    (Ska kanske också tillägga i denna diskussion att jag personligen inte har något emot simulanter. Sålänge man är medveten om att tex cz kan gå sönder och ramla ur så är det upp till var och en vad man bestämmer att göra. Jag har full förståelse för att alla inte vill lägga pengar på/och/eller inte vill ha diamant.
    Lever man tex på existensminimum och inte har råd men hemskt gärna vill gifta sig så hjälper det inte alltid att säga "spara till en diamant" om det inte finns utrymme till att ens spara till det. 
    Däremot finns det fina alternativ därute som är billigare än diamant och som inte ens ser ut som det men kan vara alternativ för en lägre budget. Har dock lagt märke till att det är rätt så mycket scams när det gäller färgade ädelstenar, (ja till och med värre än diamanter) så man bör vara noga med var man köper ifrån.

• zero

Jag vet att det finns andra skäl. Därför skrev jag att vill/kan eller ens vill ha diamant :)

Svar på tråden Information om diamantimitationer