Ja justja, även läst tips om att de med CZ ringar kan "baka" dem i ugnen för att ge dem ett mer "äkta" utseende. Har varken gradantal eller tid i huvudet, men google is your friend. Det ska tydligen vara väl beprövat också ge mycket bra resultat. Så iväg och baka era förlovningsringar nu!
Detta var vad jag lärt mig om simulerade diamanter!
De mest poppis i USA , efter diamanter, naturligtvis, verkar alltså vara Moissaniter och Amora gem's, vars ägare hävdar att de är likvärdiga en "äkta" diamant, till kvalitet och utseende, endast billigare. Det får stå för dem och är inget jag har någon ytterligare information om. :)
Med risk för att "ta över" tråden lite för mycket vill jag bara tillägga att det pågår en hätsk debatt på andra sidan atlanten om huruvida dessa stenar, vars främsta syfte är att se så diamantlika ut som möjligt(?), på något sätt får/bör talas om som något som försöker efterlikna en diamant. Då vissa (läs: många som äger sådana, verkligen inte alla) anser att de naturligtvis ska klassas som en helt egna "stensorter", och får på inget vis förknippas med någon form av "fakediamant". Detta gäller även de påhittade varianterna, som är 100% labbgjorda, som enbart tagits fram för att man ska kunna erbjuda ett billigt(kanske miljövänligt/etiskt) alternativ till diamanter på marknaden. Hela syftet med dem är ju att de ska kunna "lura" vilket otränat öga som helst att det är en diamant. Sen kan man ju köpa dem av vilken anledning man vill, men man kommer ju inte ifrån varför de utvecklats från början. Råkar man så mycket som yttra något om deras bakgrund blir det ramaskri och man riskerar att bli jagad med högaffel för att man "kränkt någon". Vad man må ha haft för tanke bakom det man sa, eller om poängen ens hade något med ringmaterialet att göra, har ingen betydelse, utan har du på något sätt "hävdat" att en Moissy/CZ/Amora finns för att efterlikna en "äkta" diamant, så förtjänar du att hängas i gryningen. Oavsett om det du sa uttrycktes på ett finkänsligt sätt eller ej, eller om du 100 gånger förklarat att du inte menade något illa/nedvärderande/dåligt/inte gjorde någon bedömning eller dömde någons val. Du har likväl kränkt typ 90% av alla som köpt någon form av alternativa, vita, stenar.
Det är nästan värre än de gamla carat-diskussionerna man kan googla sig till som försiggått på detta forum tidigare. Man vet väl vad det är man köper när man köper det? Inte mycket att bli kränkt över kan man tycka.
Ursäkta mitt lilla utbrott här, men jag har så svårt att tro att någon över huvudtaget bryr sig speciellt mycket om vad någon annan har på fingret än en själv, mer än av intresse eller möjligtvis om man har något problem med att någon av någon anledning valt, vad man skulle kunna anse vara, en "oetisk" sten, så varför direkt anta att någon menar något illa så fort denne talar om något som har med ämnet att göra, även om man har olika åsikt/smak/annat. Tröttsamt!
Haha. Förlåt. Nu kan ni återgå till att ha en trevlig söndagskväll och jag ska göra detsamma. ;)