• Lenblo

Information om diamantimitationer

Om man vill ha en synnerligen hållbar, glittrande, vit sten på fingret så har länge diamanten varit enda alternativet. Nu när det börjar komma andra hållbara varianter så kan jag förstå att användarna blir störda av att deras ringar kallas fejk. Det är liksom som att jämställa dem med alla lågkvalitativa stenar som snart går sönder som finns därute.
    Om man blandar blå och vita safirer skulle ingen komma på idén att kalla de vita safirerna för fejkdiamanter, men när det gäller solitärer är det tydligen helt ok.
    Fast det är klart - alla vet ju att digital fotografering bara är fejk-analog. Skrattande

Sedan håller jag inte med om att Elisabeth denna gång lyckats göra ett neutralt inlägg, det är bara inte lika tydligt att hon ger små slängar till allt som inte är genuina diamanter.

"Asha diamonds... Det egentliga värdet är lågt, och svårt att testa för den som inte är expert. "

Det egentliga värdet är som vanligt vad någon är villig att betala. Om det nu är ett hölje av diamant så är det inte orimligt att hårdheten och lystern är i närheten av en genuin diamants, och därmed värdefullt för en köpare. Hur svårtestade de är är nog köparen ganska obrydd om bara den glittrar vackert.

"Moissanite och Asha diamonds... Ingen av dem ska graderas eller värderas."
    Jaså? Jag trodde man kunde värdera de flesta smycken som finns på marknaden. Världen består liksom inte bara av diamanthandeln.

Svar på tråden Information om diamantimitationer