• iloveyou

Hur undviker man att bjuda någon?

Hej!
    Jag har en ganska omskakande relation till min blivande svågers tjej och vi kommer inte så bra överens. Jag gillar henne verkligen inte och hon gör allt för att trampa mig på tårna. Hon kastar alltid konstiga kommentarer och pikar och ska alltid få mig på negativ inställning. De som är lustigt är att framför familjen är hon jättetrevlig mot mig men så fort det bara är vi 2 blir hon en häxa... Och nu är frågan hur ska jag undvika att bjuda henne på bröllopet i sommar? jag vill verkligen inte ha henne där.

• Svar på tråden Hur undviker man att bjuda någon?
  • daniiel

Genom att inte bjuda in svågern eller skicka en inbjudan enbart till honom. Båda alternativa riskerar ju att leda till en besviken och arg svåger (och svägerska). Jag kan ju tänka mig att ni gärna vill ha honom där och att bjuda in honom utan henne är ju ett stort etikettsbrott. 

Mitt tips är att bjud in dom, som par alltså, och lägg sedan ingen större vikt vid henne. Umgås med andra gäster. Ni kommer vara så fokuserade på dagen, på varandra och allt annat att du/ni nog kan glömma bort att hon ens är där. Och du lär ju inte vara ensam med henne under bröllopsdagen och bland familjen är hon trevlig skriver du.

• Fru Lindau

Bjud in häxan och placera henne mellan dina tandlösa gammelfastrar som gärna spottar lite när de pratar. Dessutom kan du be cateringfirman salta helles mat lite extra så hon blir törstig, full på bordsvinet och gör bort sig inför hela släkten. 
    Hämnden är alltid ljuv! Mohaha!

• Vichy

Sånna människor får sin makt av att man faktiskt reagerar på det dom säger/gör..

Jag hade en sånn människa i min närhet i nästan 20 års tid.. Från vi var små tills nu. Först var vi kompisar men i tonåren bestämde sig den här människan att jag var den mest irriterande människan som fanns och att jag hela tiden behövdes sättas på plats med elaka kommentarer...

Nu är jag en såpass hårdhudad människa att det inte tog mig speciellt hårt det hen sa, men självklart var detta *pip irriterade att hela tiden höra det.

Denna människa slutade tillslut när jag helt och hållet behandlade denna som luft. Hen var inte värd min uppmärksamhet! Jag är inte otrevlig tillbaka, men jag "ser" inte hen eller lägger någon enerig på hen heller...

Detta gjorde att detta fick ett slut. Våra gemensamma vänner behövde inte välja nån av oss och hen lämnade mig ifred!

• iloveyou

Av respekt vore det ju att bjuda båda som ett par. Men under vår lilla förlovningsmiddag ställde hon till med en scen och bråkade med sin kille bland mina gäster och alla kom fram och frågade om allt var okej, min svåger var ju "bestman" då tillsammans med min bästa vän vilket inte alls var okej enligt henne.

jag skulle ju kunna bjuda henne som du sa daniiel och behandla henne som luft men hon bidrar ju med en negativ stämning till mina vänner som inte heller gillar henne.

• Alyllyra

Vad tycker din blivande man om allt det här? Och vad tycker din svåger? Förstår han/dom varför du inte skulle vilja bjuda henne eller är de helt oförstående?

• Himla
    Fru Lindau skrev 2014-03-26 10:57:44 följande:

Bjud in häxan och placera henne mellan dina tandlösa gammelfastrar som gärna spottar lite när de pratar. Dessutom kan du be cateringfirman salta helles mat lite extra så hon blir törstig, full på bordsvinet och gör bort sig inför hela släkten. 
    Hämnden är alltid ljuv! Mohaha!

Haha den var bra!!!! men du Ts ta det som avundsjuka, det skulle jag gjort. Har själv haft ett fd svägerska som var lite lik din fast åt motsatt håll. Hon ville vara såååå hjälpsam, hon hade nämligen varit ingtresserad av min man som avvisat henne men presenterat henne för sin bror.....
  • Nyfiken gul , nu fru

antingen bjuder du båda och alla får ta konsekvenserna av det om det blir en scen eller så bjuder du inte någon av dom alls.

Bäst är väl egentligen att du pratar med killen om det hela, att hans flickvän inte är välkommen och att du undrar över om hon kan hantera en utebliven inbjudan .

• augusti

Alltså jag är inte så förtjust i måsten. Etikettbrott hit o dit. Hatar du henne och hon är en häxa så ska hon inte få vara på ditt bröllop. JAg hade absolut inte tvekat att inte bjuda henne. Jag kanske inte är som man ska, men jag gör det som är rätt för mig, inte det som förväntas av mig.  
    Men förvarna din svåger och berätta också varför du inte bjuder henne. Det kan uppstå konflikt, men det är ditt bröllop och du vill inte minnas det med att du hela tiden var nervös för att hon skulle ställa till en scen, eller vara dryg mot dig på er dag.

eller är jag lite hård nu?  

• Utvandrare

Det bästa bröllopet jag har varit på var ett där brudparet bara bjöd in dem de absolut ville ha, även om det innebar halva familjer eller par. De var väldigt tydliga med det från början, och stod för sitt sållande. Resultatet var en fantastisk stämning!

Men...

Min blivande svärmor är som din svägerska, fast hon är otrevlig både mot mig och sin son även bland andra. Vi kommer att bjuda henne ändå... :)

Det är jättetråkigt med negativa människor. När de står en (eller någon man bryr sig om) nära är det ännu jobbigare. Det jag gjorde till vår dotters dop var att bestämma mig för att inte låta farmors surhet förstöra vår dag. Det funkade, och jag kommer att köra samma strategi på bröllopet. Minsta möjliga interaktion och fullt fokus på alla andra underbara, glada gäster som kommer för att fira med oss.

• iloveyou

jag bryr mig inte ett dugg om vad hon tycker men jag vet att min blivande och hans bror har väldigt bra kontat och hade det varit jag hade jag självklart vetlat att mitt syskon ska vara med på en så stor händelse.

Jag tänkter att det är redan mycket att planera kyrka, festlokal och allt annat som hör till då vill man inte att allt ska kastas iväg för att en häxa inte vet hur man respekterar andra specielt när man är inbjuden.

borde jag prata med henne själv och förklara hur jag känner? eller skulle det bli onödigt drama... jag är så himla förvirrad nu.

• Kalaspinglan

Som skrivet så är det ju ett kraftigt statement att inte bjuda din fästmans brors sambo/tjej.

Här får ni väl köra konsekvensanalys, dvs. vad händer om:
    1) ni inte bjuder henne? --> sur bror & sura svärföräldrar? --> framtida relationer?
    2) ni inte bjuder henne? --> förstående bror & förstående svärisar?
    3) ni bjuder henne? --> nöjd familj, missnöjd brud?
    4) ni bjuder henne? --> nöjd familj, neutralt inställd brud?

Om ni ska ha många gäster så blir det ju en viss "utspädningseffekt", dvs. en enskild, irriterande gäst märks inte så mycket. Jag kan dessutom lova dig att du ändå inte kommer att hinna prata med alla gäster, och de flesta håller sig i skinnet på ens bröllopsdag.
    Är det ett litet bröllop märks hon ju förstås mer.

Jag förstår att det är lockande att skippa att bjuda henne, men jag tror det är viktigt att ni tänker igenom ev. konsekvenser noga först. För om ni inte bjuder henne så kan ni nog räkna med att hon blir "ännu värre" och relationen än mer ansträngd. Vad säger din fästman då?

Den bästa strategin med folk som jämt ska pika eller kommentera saker är att verka oberörd. "Jaha, tycker du det" är ett bra svar. Även "jaha, så det säger du" är lagom avmätt. Min svägerska hade tidigare en fruktansvärt jobbig sambo, och med honom körde jag den strategin. Man ska inte låta dem ta ens energi, försök tänka på att det tyder på på osäkerhet/avund/bitterhet att inte kunna bete sig som folk.

Om du ska prata med henne, vad har du tänkt säga då? Jag tror det finns en viss risk för onödig dramatik, men jag känner ju inte din svägerska.

• Kalaspinglan

Tillägg: om ni nu tror att det kan bli en scen, be att någon pålitlig person med pondus hålla lite koll på henne och ringa taxi om det börjar spåra ur. Då vet ni åtminstone att NI kan ta det lugnt på bröllopsdagen och att hon avlägsnas om hon inte kan bete sig.

• sofiabern

Har hon betett sig som en skit har hon grävt sin grop själv. Bjud inte henne. Hade hon velat vara med och vara accepterad/omtyckt kunde hon betett sig normalt från början. Skit i o bjuda, och om någon undrar varför så säg att du trodde att hon inte ville vara med eftersom hon inte verkar gilla dig. Vill hon då vara med så kan hon ju be om att få vara med, och gör hon det så bör hon ju inte bete sig illa om hon väl får komma. Ursäkta om det blir rörigt, skriver via mobil :)

• iloveyou
    Kalaspinglan skrev 2014-03-27 15:05:57 följande:

Som skrivet så är det ju ett kraftigt statement att inte bjuda din fästmans brors sambo/tjej.

Här får ni väl köra konsekvensanalys, dvs. vad händer om:
    1) ni inte bjuder henne? --> sur bror & sura svärföräldrar? --> framtida relationer?
    2) ni inte bjuder henne? --> förstående bror & förstående svärisar?
    3) ni bjuder henne? --> nöjd familj, missnöjd brud?
    4) ni bjuder henne? --> nöjd familj, neutralt inställd brud?

Om ni ska ha många gäster så blir det ju en viss "utspädningseffekt", dvs. en enskild, irriterande gäst märks inte så mycket. Jag kan dessutom lova dig att du ändå inte kommer att hinna prata med alla gäster, och de flesta håller sig i skinnet på ens bröllopsdag.
    Är det ett litet bröllop märks hon ju förstås mer.

Jag förstår att det är lockande att skippa att bjuda henne, men jag tror det är viktigt att ni tänker igenom ev. konsekvenser noga först. För om ni inte bjuder henne så kan ni nog räkna med att hon blir "ännu värre" och relationen än mer ansträngd. Vad säger din fästman då?

Den bästa strategin med folk som jämt ska pika eller kommentera saker är att verka oberörd. "Jaha, tycker du det" är ett bra svar. Även "jaha, så det säger du" är lagom avmätt. Min svägerska hade tidigare en fruktansvärt jobbig sambo, och med honom körde jag den strategin. Man ska inte låta dem ta ens energi, försök tänka på att det tyder på på osäkerhet/avund/bitterhet att inte kunna bete sig som folk.

Om du ska prata med henne, vad har du tänkt säga då? Jag tror det finns en viss risk för onödig dramatik, men jag känner ju inte din svägerska.

För att svara på din fråga så har min fästman inga problem med henne men både han och min svärmor har sagt att de märker en avundsjuka hos henne, hon vill alltid slå de jag gjort, bjuder jag svärmor på middag ska hon bjuda hela familjen och pika om att det är oförskämt att inte bjuda hela familjen. jag väljer ofta att inte ens svara utan säger ofta jag ska nog gå på toa.  det går liksom in i ena örat och ut ur andra men det är så onödigt man vill ändå ha en bra relation inom blivande familj om hon ens är kvar i familjen. dock tycker jag inte att man kan prata om respekt ( från hennes sida) om man kommer på en förlovning utan ens en blomma eller säga hejdå när man går.
  • iloveyou
    sofiabern skrev 2014-03-27 17:56:00 följande:

Har hon betett sig som en skit har hon grävt sin grop själv. Bjud inte henne. Hade hon velat vara med och vara accepterad/omtyckt kunde hon betett sig normalt från början. Skit i o bjuda, och om någon undrar varför så säg att du trodde att hon inte ville vara med eftersom hon inte verkar gilla dig. Vill hon då vara med så kan hon ju be om att få vara med, och gör hon det så bör hon ju inte bete sig illa om hon väl får komma. Ursäkta om det blir rörigt, skriver via mobil :)

Jag kan nästan inte allt annat än hålla med dig. beter man sig som skit får man ju skit tillbaka. Men det handlar inte om hennes känslor jag skiter fullständigt i henne jag tänker mer på min svåger han lär ju inte bli så glad och jag bryr mig ändå om honom. men det vore skönt att inte ha henne där, varför ska man bjuda folk man inte bryr sig om, både jag och min blivande vill ändå dela vår glädje med de som älskar och respekterar oss båda.
  • AnnelieK
    iloveyou skrev 2014-03-28 13:21:56 följande:
     För att svara på din fråga så har min fästman inga problem med henne men både han och min svärmor har sagt att de märker en avundsjuka hos henne, hon vill alltid slå de jag gjort, bjuder jag svärmor på middag ska hon bjuda hela familjen och pika om att det är oförskämt att inte bjuda hela familjen. jag väljer ofta att inte ens svara utan säger ofta jag ska nog gå på toa.  det går liksom in i ena örat och ut ur andra men det är så onödigt man vill ändå ha en bra relation inom blivande familj om hon ens är kvar i familjen. dock tycker jag inte att man kan prata om respekt ( från hennes sida) om man kommer på en förlovning utan ens en blomma eller säga hejdå när man går.
    När du skriver så här hade jag (om jag var i din situation) till slut inte kunnat hålla mig utan helt enkelt frågat henne rakt ut varför hon beter sig som hon gör! Det låter ju som avundsjuka. Vill hon inte svara eller kommer med ett vettigt svar så hade jag sagt:
    "Fine!, om du vill komma på vårat bröllop får du hålla ditt agg mot mig för dig själv under denna kvällen. Och gör du inte det så ringer XX efter en taxi till dig så får du åka hem. Eller så får du stanna hemma från första början, ditt val!"
  • iloveyou
    AnnelieK skrev 2014-03-28 13:42:10 följande:
    När du skriver så här hade jag (om jag var i din situation) till slut inte kunnat hålla mig utan helt enkelt frågat henne rakt ut varför hon beter sig som hon gör! Det låter ju som avundsjuka. Vill hon inte svara eller kommer med ett vettigt svar så hade jag sagt:
    "Fine!, om du vill komma på vårat bröllop får du hålla ditt agg mot mig för dig själv under denna kvällen. Och gör du inte det så ringer XX efter en taxi till dig så får du åka hem. Eller så får du stanna hemma från första början, ditt val!"
    Det var ett bra förslag faktiskt... tack! :)
Svar på tråden Hur undviker man att bjuda någon?