Som skrivet så är det ju ett kraftigt statement att inte bjuda din fästmans brors sambo/tjej.
Här får ni väl köra konsekvensanalys, dvs. vad händer om:
1) ni inte bjuder henne? --> sur bror & sura svärföräldrar? --> framtida relationer?
2) ni inte bjuder henne? --> förstående bror & förstående svärisar?
3) ni bjuder henne? --> nöjd familj, missnöjd brud?
4) ni bjuder henne? --> nöjd familj, neutralt inställd brud?
Om ni ska ha många gäster så blir det ju en viss "utspädningseffekt", dvs. en enskild, irriterande gäst märks inte så mycket. Jag kan dessutom lova dig att du ändå inte kommer att hinna prata med alla gäster, och de flesta håller sig i skinnet på ens bröllopsdag.
Är det ett litet bröllop märks hon ju förstås mer.
Jag förstår att det är lockande att skippa att bjuda henne, men jag tror det är viktigt att ni tänker igenom ev. konsekvenser noga först. För om ni inte bjuder henne så kan ni nog räkna med att hon blir "ännu värre" och relationen än mer ansträngd. Vad säger din fästman då?
Den bästa strategin med folk som jämt ska pika eller kommentera saker är att verka oberörd. "Jaha, tycker du det" är ett bra svar. Även "jaha, så det säger du" är lagom avmätt. Min svägerska hade tidigare en fruktansvärt jobbig sambo, och med honom körde jag den strategin. Man ska inte låta dem ta ens energi, försök tänka på att det tyder på på osäkerhet/avund/bitterhet att inte kunna bete sig som folk.
Om du ska prata med henne, vad har du tänkt säga då? Jag tror det finns en viss risk för onödig dramatik, men jag känner ju inte din svägerska.