Budgetbröllop_2015
Vilken härlig tråd!
Min älskade och jag ska gifta oss i maj, juni eller juli 2015 och vill ha ett bröllop som är både underbart, ekologiskt och inte för dyrt då vi även vill lägga pengar på att resa, köpa hus inom snart framtid och annat härligt.
Vi har ännu ingen exakt budget, men än så länge har vi köpt otroligt fina men billiga förlovningsringar (min i äkta silver med syntetdiamanter för 250 (!!) kr och hans i palladiaum för 1800 kr), hans bröllopsklädsel ska vi hyra då han redan har en fin kostym men vill ha något annat på bröllopet, och jag ska antingen köpa en brudklänning second hand eller hyra en. Vi vill vigas och ha bröllopsfesten i en lantlig miljö, ca 25-35 gäster med närmsta familj och vänner, vegetarisk meny och ingen klädkod för gästerna så att de inte känner att de behöver köpa nya kläder bara för en kväll. Jag tycker att tänket återbruk/hyra saker som man bara har användning för en gång känner härlig, dels för miljöns skull men även ofta billigare och slippa förvara sakerna i efterhand. Eftersom jag äter till ca 70 % veganskt, men det känns tyvärr som ett väldigt stort projekt att få till en helvegansk meny då vi bor på en liten ort och inte vill laga maten själva, men satsa på vegetarisk mat med ekologiska varor i första hand. Tänker att det också borde bli billigt då det ofta är köttet som kostar.
Som sagt vet vi inte alls vad kostanden kommer landa på, och vi har ännu inte bokat lokal mm. men ska åka ut till en gård där de anordnar bröllop (tom. bröllopskordinator vilket iofs låter dyrt) och där skulle man kunna ha både vigsel, fest och boende för alla då de flesta gäster bor långt bort.
Hur tänker ni kring att låta gästerna betala för boende och transport till platsen själva? Är det ok?