Inlägg från: Alyllyra |Visa alla inlägg
  • Alyllyra

Hur gör du och din partner med ekonomin?

Jag valde "Annat".
    Vi har varsitt lönekonto, och därfrån sätter vi över en viss summa varje månad till ett gemensamt konto varifrån hyra, gemensamma räkningar och mat betalas. Övriga pengar får man göra vad man vill med. Klart att vi samkör om vi behöver göra större köp eller så, och betalar varannan gång när vi är ute och äter och sånt, men en helt delad ekonomi skulle nog inte funka för oss.

• Alyllyra
    Sofie R skrev 2014-04-07 07:35:46 följande:

Jag tycker det är fantastiskt konstigt att gifta sig och dela allt i livet, men skilja på dina och mina pengar. "Nej den mjölken får du inte dricka, den har jag köpt för mina pengar!" Blir lite dålig nivå. I min värld delar man på allt! Annars kan man lika gärna färgsätta leva tonårslivet och dejta varandra.

Fast så tror jag det är få personer som har det (förut Kileanes exempel då ;)

Vi betalar ju allt som används gemensamt (mat, hyra, räkningar) gemensamt.

Däremot använder jag mina pengar som blir kvar utöver detta till mina saker; mina kläder, mitt träningskort, mina luncher på stan, saker som bara jag kan använda. Och han gör likadant; hans längskidor, hans träningsbyxor, hans öl med arbetskamraterna.
    Om vi däremot tex går och lunchar tillsammans eller åker på en resa ihop så betalar den som har råd och lust, det är ingen millimeterrättvisa vi eftersträvar. Men med tanke på att jag är sämt på att hålla i pengar och min man är superbra så är detta system nog definitivt till hans fördel :)
Svar på tråden Hur gör du och din partner med ekonomin?