• nida86

Vad kostar er brudklänning?

Hej,

Jag planerar att gifta mig nästa sommar och har redan börjat kika på brudklänningar. Jag är medveten om att jag är väldigt tidigt ute men jag kunde helt enkelt inte låta bli :)

Det jag undrar över är vad som är ett rimligt pris för en brudklänning. Vad kostade era brudklänningar och hur resonerade ni kring priset?

Jag har hittat en jättefin klänning som ligger runt 13.500 kr men jag vet inte om det är för mycket för en klänning som man ska ha på sig en dag.

Alla tankar kring brudklänning och budget mottages :)

• Svar på tråden Vad kostar er brudklänning?
  • Kristallen

Hej Nida86!

Det är ju jättesvårt att säga... det beror på främst vilken budget man har för hela bröllopet och hur mycket man vill spendera av den - på just klänningen?

Känns klänningen viktig (viktigast), kanske det är rimligt med de pengarna? För min egen del lägger jag hellre mer pengar från budgeten på festen, än på klädsen, men man värderar ju olika. Är du villig t.ex. att sälja din klänning efter vigseln så får du ju igen lite pengar. Kanske du har/ får en dotter som ärver den? Annars har du ett fint och dyrt minne i garderoben...
    Kör på det som känns rätt för dig!

• daniiel

Jag köpte två brudklänningar. En "längre och större" till vigseln och fotograferingen, sedan en med kortare kjol till middagen/festen. Jag spenderade 2000kr på båda klänningarna.

För min del var det givetvis viktigt med en fin klänning, som jag tyckte om och kände mig fin i, men att spendera flera, flera tusentalskronor på en klänning som jag ska använda en dag - nej, aldrig i livet! Dom pengarna lägger jag hellre på något annat.

Alla resonerar inte så, och man har ju olika förutsättningar och prioriteringar, vilket är helt okej. Man måste utgå från sig själv. Det viktigaste är att vara ärlig mot sig själv. Hur mkt vill jag spendera och hur mkt kan jag spendera på en klänning? 

• Himla

Jag vill så klart vara fin men det blir en uppsydd klänning av en svensk designer. Max 8000 har jag haft som tak. Vill ju ha en 50-talsklänning i siden så det har varit svårt att hitta en sådan som ser ut som jag vill färdig och klar...

• JW2014

Min klänning låg på 12000kr. Kom ihåg att klänningen bara är en kostnad i brudens klädsel. Du behöver också budgetera för underkjol, bh, trosor, skor, slöja eller bolero osv. Det är lätt att glömma när man tittar på klänningaspriser :)

• Zooophie

Jag gifter mig också nästa år, men köpte min klänning för en vecka sedan. 
    Klänningar är en stor kärlek i livet och jag har kikat på brudklänningar sedan länge.
    Eftersom jag har kikat så länge så tycker jag att klänningen är viktig, inte att den är dyr, utan att den kändes helt rätt.

I slutändan köpte jag en klänning för 18900 kr. Tanken är att jag säljer den efter bröllopet, men man får tänka på att man sällan får mer än några tusenlappar för en använd klänning.

Jag hade egentligen tänkt lägga mindre pengar på klänningen, men eftersom jag var ute i så god tid så finns det utrymme att spara lite extra för att kompensera för den dyra klänningen.

• Anettem

Min klänning går på 10 000, från början hade jag en budget på 5000 som sedan ökade till 7 för att stanna på 9. Klänningen jag har köpt kostar i grunden grunden exakt just 9000, men eftersom att de måste beställa dem extra korg blir det 10% påslag som jag inte alls räknat med. Vi bestämde på stående fot att det fick bli så, nu ska jag bara fatta beslut kring underkjol.

Mitt råd till dig är att besöka en butik där klänningen finns, eller i alla fall märket så du får en känsla för passform. Därefter ser du till att få nedskrivet exakt vilka kostnader som kommer bli kring just den. Framförallt ska du vara medveten om att det finns en risk att du när du väl får prova väljer något helt annat än du först tänkt. :) lycka till!

• Fjärilen

Hade egentligen ingen budget när jag letade klänning. Jag hade dock väldig tur och hittade min drömklänning i förra årets kollektion och betalade ca 50% av orginal priset. Med rabbatt kostade den runt 5000.

Känns det som din drömklänning och du har råd så tycker inte jag det är mycket pengar. Det finns folk som köper ännu dyrare bröllopsklänningar.

Jag har dessutom min bröllopsklänning framme och ser den varje dag, så för mig så är den även efter bröllopet ett kärt minne av vår speciella dag. 

• filibustern

jag tänkte "så billigt som möjligt" så det blev blocket. :) klänning + pälsjacka + skor 1300kr. love it! 

• Marie Malmö

Jag ville helst inte betala mer än 3000 kr och hade tänkt köpa en kinaklänning, men sen blev det en i butik i alla fall och den kostade 5200 kr: Före mycket egentligen alltså. För EN dag...

Svar på tråden Vad kostar er brudklänning?