• nida86

Vad kostar er brudklänning?

Hej,

Jag planerar att gifta mig nästa sommar och har redan börjat kika på brudklänningar. Jag är medveten om att jag är väldigt tidigt ute men jag kunde helt enkelt inte låta bli :)

Det jag undrar över är vad som är ett rimligt pris för en brudklänning. Vad kostade era brudklänningar och hur resonerade ni kring priset?

Jag har hittat en jättefin klänning som ligger runt 13.500 kr men jag vet inte om det är för mycket för en klänning som man ska ha på sig en dag.

Alla tankar kring brudklänning och budget mottages :)

• Svar på tråden Vad kostar er brudklänning?
  • Caisa

Min klänning kostade 11.000. Jag tänker såhär - har du råd, utan att skuldsätta dig, varför inte? Trots att man bara ska bära klänningen en dag i sitt liv, så är det ju den enda dagen i sitt liv man faktiskt kan bära en sådan klänning. 

7 juni 2014
  • Ello

Min kostade 7000 (NOK), hade väl en budget på "så lite som möjligt, max 5000". Men den jag hittade var nedsatt till halva priset och det var helt enkelt min klänning. Då hade jag redan funderat på att sträcka priset till 10 000. Jag tycker det är för mycket pengar, men jag har "drömt" om klänningen hela mitt liv, och jag har bara planerat att ha en sådan klänning en gång :) Så då fick det kosta lite extra.

Det löser sig!

Det viktigaste tycker jag är att man ser till att man faktiskt har råd att betala det den kostar och inte se så mycket på vad andra betalar för sina. Gör upp din budget, se vad som är viktigast för dig. För mig är klänningen viktigare än att vi får ett fylleslag med för mycket alkohol, till exempel. Så då kan vi hålla nede alkoholkostnaderna. Vi vill inte heller ha dessert (endast tårta) eftersom jag personligen aldrig orkar äta både förrätt, varmrätt, dessert och tårta...

Det är en smaksak, du måste känna efter vad som är viktigt för dig/er.

• Lenblo

Efter massor av letande och ingen ändå hade den klänning jag ville ha till salu, så lät jag sy upp den när vi ändå var på semester i Thailand. De fixade den efter mina skisser. Med tre meter släp och 20 000 pärlor gick det på 6000. (Och då hävdade de att det bara skulle bli lite pärlor... )

• CamillaForsgren

Jag har betalat ca 1200 kr (200 AUD) för min klänning. Jag har hela tiden tänkt så lite som möjligt, men då jag valde att specialdesigna istället för att beställa en färdig klänning så gick det inte att få ner priset mer. Tillsammans med slöja, tiara, underkläder och smycken blir det ca 2000 kr(underkjol vet jag inte än om jag behöver då klänningen inte kommit än). Det är ett rätt bra pris enligt mig då klänningen kommer vara helt och hållet unik.

• FrökenW

Satte först en maxbudget på 10 000 men sen förälskade jag mig i Justin Alexanders klänningar och de ligger lite högre, ungefär som din skulle jag tro. Har ju ett tag kvar så jag kanske hinner ändra mig igen, men mellan 8000 och 15000 skulle jag tro att det landar på om jag inte har tur och hittar något på rea.

Mycket pengar, inte tu tal om det, men som sambon brukar påpeka kommer det bli en av de mest väldokumenterade dagarna i vårt liv... Hade han misstyckt hade jag inte propsat, men han har ungefär samma smak och tycker klänningen är viktig så så länge vi har råd så tänker jag välja precis vad jag vill ha. En ynnest, absolut, men just därför tänker jag njuta av möjligheten. 

• meandmylove

Letade efter klänning som passade kroppen (bröllop gravid v 33) och kollade inte pris. Det fanns ju inte direkt så mycket att välja på men hindrade min dröm för 1150:- +3000:- för korrigering av sömmerska under sista veckan innan bröllopet. Absolut nöjd!

• Ponduss

Jag hade först en budget på 3000kr, men då var tanken att jag skulle köpa den på nån kinasida. Men sen fick vi en hel del pengar av våra föräldrar till bröllopet, så då kunde jag öka min budget till 9000kr och då gick jag istället till en bröllopsbutik och hittade min klänning för 4000kr, men kommer betala ca 5000kr i slutändan då det ska göras lite ändringar på den.

• Nyfiken gul , nu fru

Eftersom brudklänningar i regel bara används en gång och i många fall bara under en begränsad tid tex under enbart vigseln så är utbudet av begagnade klänningar enormt och jag som köpare kan fynda rejält. 

Jag gifte mig för andra gången och jag hade då i minne vilka fallgropar som kan finnas när man letar klänning så jag utmande mig själv att hitta den finaste klänningen till det absolut billigaste priset som möjligt.

Jag hittade en riktigt bra designklänning för 800 kr i en second hand butik.  Min drömklänning bara hängde där rakt upp och ner. Lite mindre ändringar behövde göras och jag kemtvättade klänningen så total kostnad med inköp, ändringar, materialkostnad och kemtvätt blev 1200 kr

Även om man vill köpa en ny klänning så behöver den inte kosta multum, man kan hitta en riktigt bra klänning för några hundralappar eller ett par tusen.

Visst - vill man och har råd så kan man väl fläska på med en klänning för 10-20.000 kr men det är ju inget som säger att den MÅSTE kosta det bara för att det är en brudklänning.  

• Azusephre

Oj vad dyra allas klänningar är :) Min kostade 987 :-, vill inte lägga tusentals kronor på en klänning jag bara ska ha en gång och eftersom vi ska åka på bröllopsresa till USA, så vill vi spara pengar till det istället. Jag blev supernöjd med min klänning :)

• Cattis85

Jag har beställt en brudklänning. , Kimberley Bridal Dress

Tiffany brudklänning, Den kostar 3500kr, + 400kr för ev. Ändring= Ca 3900kr ev billigare :)

• Lenblo

Man kan ju ha i bakhuvudet att klänningen ska du ha en dag, men bilderna på dig iklädd den varar en livstid.
    Hittar man något som passar en på Blocket, så är det naturligtvis jättebra. Jag tycker det är tråkigt att så många rubricerar sina begagnade klänningar som "underbar", "fantastisk" eller "vacker". Det är trots allt bara en fråga om deras egen, högst personliga, smak. Jag, som vanligtvis vanligtvis inte skulle drömma om att visa mig offentligt i något liknande,  skulle mycket uppskattat beskrivande ord som "A-linje" eller "off shoulder". Då slipper man som potentiell kund leta igenom 10 000 klänningar med helt fel stil.

• nanich

Hej:)

Oj vad olika alla var! Jag ska oxå gifta mig nästa år och vi har pratat om en budget på 30.000 för allt! Slöja skor underkjol skor underkläder m.m

Jag har alltid drömt om en prinsess klänning med spetstopp och kristall bälte så det kommer att gå långt över budget om jag köper den här så nu går tankarna i att åka till mitt hemland (chile) för att sy upp den.. Mycket att tänka på!!!!

• Alyllyra

Klänningsvalet är ju som andra har sagt högst personligt, både gällande smak och budget. Så länge man är nöjd med sitt val och känner sig 100 % vacker i den klänning det blir så spelar det ingen roll om den kostar 20, 200, 2 000, 20 000 eller 200 000 kr.

Min klänning kostade 9000 kr, då fick jag rabatt med 500 kr :) Sen la jag upp den hos sömmerska och ordnade en krok för upphängning av släpet, vilket kostade 400 kr. Utöver det köpte jag en ny bh (300 kr), nya strumbyxor (150 kr) samt skor (900 kr).
    Totalt 10 750 kr alltså
    Vår budget för min klädsel var 10 000 kr, så jag tycker jag höll mig ganska bra. Skorna och BH:n kan jag ju använda fler gånger...

• Utvandrare

Runt 3000 kr går min klänning på, men vet inte än om jag kommer att behöva lägga mer på att sy in eller ut den, förhoppningsvis kommer den i morgon! :)

Jag beställde min online, hittade ingenting jag ville prova i butik i Sverige i somras, hinner inte till USA och här i Asien är storlekarna alldeles för små för att jag ska kunna prova dem ändå.

Men vi ska ha ett ganska informellt bröllop (grillfest), det här är mitt andra äktenskap och vi har redan två barn ihop... Hade jag varit yngre och festen varit annorlunda hade jag nog lagt mycket, mycket mer. Nu investerade vi de pengarna i ringarna i stället. ;)

• Utvandrare

Jag menade i vintras... Det blir förvirrande när vi inte har årstider här. :) Så läge har. I inte planerat bröllopet.

• Nutten

Min kostade 8000 kr inkl tillpassning och då var den ändå på rea med halva priset. Jag hade ursprungligen inte tänkt lägga så mycket pengar på en klänning, men det var den enda jag gillade och då hade jag ändå kollat igenom både nya kollektioner och andrahandsvaror på blocket etc. För mig får det vara värt de pengarna att ha en klänning som verkligen passar mig och som jag är nöjd med, oavsett hur kort tid jag kommer ha på mig den.

Svar på tråden Vad kostar er brudklänning?