Inlägg från: FrökenW |Visa alla inlägg
  • FrökenW

Förlovningsfest - typ, tema, meny?

Planen är att vi förlovar oss under våren, lite oklart när, och gifter oss i oktober 2015. Dessutom tar sambon examen/blir befordrad och jag fyller år, om än ojämnt, i början på sommaren. Vad tror ni om man slår ihop allt samman och har en förlovnings/examens/födelsedagsfest i sommar? Har man över huvud taget förlovningsfester i Sverige? Lysningsmottagningar är ju ett passerat kapitel och någon typ av tillställning vore ju kul att ha innan bröllopet, vi har visserligen varit tillsammans i snart två år men det känns som våra respektive vänkretsar inte fått många chanser att mötas än. 

Tänker mig i så fall den där lättsamma tillställningen vi skulle haft om vi valt ett sommarbröllop, en chans att både få äta kakan och ha den kvar. Flaggspel, mason jars, pappersugrör och öl i tunnor med is, typ. Lite vintage/idealiserat femtiotal.  

Funderar på att ha marint tema, i rött, blått och vitt eller gult och marinblått, för att anspela på sambons yrke. Eller kanske gamla kartor och pressklipp för att anspela på mitt? Går det kanske att kombinera på något sätt? (Inser att man inte behöver ha något tema alls men jag gillar barnkalasstämningen när tårtan matchar ballongerna.;) )

Och vad bjuda på? Tanken är att ha dropp in från eftermiddag och framåt, dvs sent. På så vis kan gammelmostrarna komma på en kopp kaffe och sen byta några ord med kompisarna i dörren, typ. 

Funderar på antingen klassisk italiensk kall buffé från stamkrogen kring hörnet, charkuterier, ostar bröd och pesto. Eller carnitas/pulled pork med tillbehör. Eller kanske vara lite retro och beställa smörgåstårta? Tårta efteråt. Eller kanske bara ha kakbuffé och ha varm korv som lite vikning framåt kvällen? 

Ber om ursäkt för tankedump, sambon är bortrest och jag är för trött för att gå ut på krogen. Alla tankar, åsikter och tips mottages tacksamt. 

• Svar på tråden Förlovningsfest - typ, tema, meny?
  • FrökenW

Vare sig formellt eller officiellt, dock. Dessutom, kan man inte tekniskt sett gifta sig utan att vara förlovad? Att förlovning traditionellt syftar till äktenskap köper jag, men är det någonting som sker "automatiskt"?

Jag tänker mig mer som en traditionell studentmotagning, och maten serverad i omgångar av hygienskäl. Det vill säga ingen bordsplacering utan man lånar en bordskant där det finns plats. Att ha alla sittande samtidigt har vi inte plats till, dessutom finns det som sagt en fördel med att de olika gästerna kommer i omgångar. Men man kanske kan ange olika tider till olika grupper så det blir lite mer samlat i alla fall?  

Att beställa italienskt blir i princip att betala för råvarorna och få det snyggt upplagt, bakar gör vi själva oavsett och de andra skulle vi i så fall laga själva. Funderar mest på vad folk tycker är kul, just medelhavstemat kanske är lite uttjatat?

Tack, du helt har rätt. Det är kul med kalas, både att ordna och gå på. mer firande, helt enkelt. 

• FrökenW

Tack för alla svar och tips, tror definitivt det får bli en fest i sommar - om inte annat för att det är kul att sammanföra alla vänner. 

Var en sväng på IKEA i helgen och hittade praktiskt nog riktigt snygga papptallrikar och servetter med sjöfartsmotiv, ska knåpa ihopp något flaggspel också och köra något balonknippe i matchande färger. Vita dukar på borden, gamla syltburkar dekorerade med band med typ brudslöja i och så en emaljhink med bål och en stor zinkbalja med dricka på is. Ger förhoppningsvis ganska stor effekt till hysat ringa arbetsinsats. 

Återstår då att klura ut menyn men det är ju ett tag kvar. Just nu är vi nog inne på smörgåstårta (lätt att göra flera mindre så kan de stå kallt tills de behövs och det går att ställa ut nya till varje 'våg' av gäster) och princesstårta täkt med vit marsipan och dekorerad med blå ankare. Små klassiska röd/vita lådor med popcorn som snacks och varmkorv som vickning framåt kvällen, och så öl, cider och bål.  

• FrökenW

De flesta av våra vänner har inte ens träffats, vi var rätt vuxna när vi träffades och kommer från olika delar av landet så det har inte fallit sig naturligt. Vi tänkte ha en middag med bara föräldrar och syskon med respektive först dock, så de får träffa varandra i lugn och ro. Far- och morföräldrar får nog vänta till bröllopet, de är lite svårflyttade så vi får åka och hälsa på dem en och en istället.  

Svar på tråden Förlovningsfest - typ, tema, meny?