Förlovningsfest - typ, tema, meny?
Planen är att vi förlovar oss under våren, lite oklart när, och gifter oss i oktober 2015. Dessutom tar sambon examen/blir befordrad och jag fyller år, om än ojämnt, i början på sommaren. Vad tror ni om man slår ihop allt samman och har en förlovnings/examens/födelsedagsfest i sommar? Har man över huvud taget förlovningsfester i Sverige? Lysningsmottagningar är ju ett passerat kapitel och någon typ av tillställning vore ju kul att ha innan bröllopet, vi har visserligen varit tillsammans i snart två år men det känns som våra respektive vänkretsar inte fått många chanser att mötas än.
Tänker mig i så fall den där lättsamma tillställningen vi skulle haft om vi valt ett sommarbröllop, en chans att både få äta kakan och ha den kvar. Flaggspel, mason jars, pappersugrör och öl i tunnor med is, typ. Lite vintage/idealiserat femtiotal.
Funderar på att ha marint tema, i rött, blått och vitt eller gult och marinblått, för att anspela på sambons yrke. Eller kanske gamla kartor och pressklipp för att anspela på mitt? Går det kanske att kombinera på något sätt? (Inser att man inte behöver ha något tema alls men jag gillar barnkalasstämningen när tårtan matchar ballongerna.;) )
Och vad bjuda på? Tanken är att ha dropp in från eftermiddag och framåt, dvs sent. På så vis kan gammelmostrarna komma på en kopp kaffe och sen byta några ord med kompisarna i dörren, typ.
Funderar på antingen klassisk italiensk kall buffé från stamkrogen kring hörnet, charkuterier, ostar bröd och pesto. Eller carnitas/pulled pork med tillbehör. Eller kanske vara lite retro och beställa smörgåstårta? Tårta efteråt. Eller kanske bara ha kakbuffé och ha varm korv som lite vikning framåt kvällen?
Ber om ursäkt för tankedump, sambon är bortrest och jag är för trött för att gå ut på krogen. Alla tankar, åsikter och tips mottages tacksamt.